Quick wins voor webshops

10 jaar geleden

Probeer jij als webwinkelier de grote jongens te verslaan? Vergeet dan niet de quick wins.

 

Door Roman Markovski

 

De afgelopen jaren is het starten en onderhouden van een webshop heel populair geworden. Elk groot bedrijf heeft inmiddels een webshop en dankzij toegankelijke en betaalbare eCommerceplatformen zoals Magento, Shopify en SEOshop is het zelfs voor kleine zelfstandigen mogelijk een product te kiezen en dit online aan te bieden. In 2013 werden meer dan tienduizend webwinkels geopend, door professionals in kantoren en door amateurs op zolderkamers.

 

Tot voor kort was elke webwinkel moeiteloos succesvol. Waarschijnlijk is het voor jou als mkb’er inmiddels een stuk lastiger om je webshop winstgevend te maken en te houden. Dat komt niet alleen door de concurrentie.

 

Overzicht kwijt

 

Eén van de uitdagingen is het bijhouden van vernieuwingen. Wat vandaag goed werkt, is morgen door een verandering bij Google alweer verouderd. Er komen steeds meer marketingkanalen, technische veranderingen en innovaties.

 

Je hebt het natuurlijk ontzettend druk en dat zorgt ervoor dat je het overzicht kwijt kunnen raken. Grotere webshops hebben ook last van alle vernieuwingen, maar hebben het voordeel dat ze een groter budget hebben en speciale medewerkers hebben voor marketing, IT, klantenservice, inkoop en het schrijven van content.

 

Quick wins

 

Toch liggen er zowel voor grote als kleine webshops kansen om de omzet substantieel te verbeteren. Je kunt heel veel quick wins behalen met eenvoudige aanpassingen.

 

Zo kost het implementeren van sterretjes in de zoekresultaten van Google misschien maar tien minuten. Het starten van een forum of een blog kost in het begin wat tijd, maar verlicht op middellange termijn al snel een groot deel van de klantenservice. Met een paar simpele veranderingen in het checkout-proces kun je het aantal afvallers met de helft terugdringen.

 

Jij doet als webwinkelier waarschijnlijk wat iedereen doet, zoals het schrijven van SEO-teksten en het optimaliseren van AdWords. Dat is ook belangrijk, maar daardoor verwaarloos je mogelijk veel (vaak technische) verbeteringen. En dat is jammer, want in een vechtmarkt maken deze pareltjes vaak net het verschil tussen winst en verlies.

 

Roman Markovski van Modern Minds is gespecialiseerd in het ontwikkelen van webshops en het adviseren op het gebied van eCommerce, online marketing en conversie. Hij schrijft voor Frankwatching.com en is samen met Dennis Vreeke de auteur van het boek Meer verkopen met je webshop in 60 minuten dat deze week is verschenen.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media