Het is maandagochtend. Voor veel werkende Nederlanders een pittig moment. Het weekend is voorbij. Er moet weer gewerkt worden, er wacht een stapel mails in de mailbox en de dagen zitten vol gepland met vergaderingen. Hoewel de week nog maar net is begonnen, kijken veel medewerkers al weer uit naar het weekend.
Door Itamar Sharon
Ook voor mij was dit lange tijd het geval. Sterker nog, ik had dat gevoel al op zondagmiddag, wat mijn weekend nog korter maakte. Ik begon me zelfs af te vragen hoe iemand kon verzinnen dat een weekend maar twee dagen lang was. Wat een onzin!
Toen ik worstelde met dit weekenddilemma haalde ik geen plezier uit mijn werk. Ik werd op maandagochtend met een triest gevoel wakker. En vrijdagmiddag als ik mijn pak mocht ophangen, voelde het alsof er grote betonnen blokken van me afvielen.
Ik besloot dat het tijd werd om ’s ochtends met plezier naar mijn werk te gaan en er energiek weer vandaan te komen. Ik wilde op zondagavond weer het gevoel hebben dat er een leuke week in het vooruitzicht stond, vol uitdagingen. Maandagochtend wilde ik moeiteloos mijn bed uitkomen. Ik wilde mij gelukkig voelen in mijn werk.
Generatie
Ik ben niet de enige met dit verlangen. Er staat namelijk een nieuwe generatie werknemers op. Niet als in generatie Y, X of Z. Maar een generatie die voldoening wil halen uit hun werk. Dat is niet leeftijdgebonden. Deze nieuwe generatie werknemers noem ik de Happyholics, mensen die op zoek zijn naar geluk en zingeving in het werk.
Het zijn belangrijke medewerkers voor organisaties, want een gelukkige medewerker is aanzienlijk effectiever, productiever, creatiever, meer betrokken, minder gevoelig voor stress en in het algemeen een stuk gezonder.
Geluk
Hoe zorg je dat happyholics in jouw organisatie of bij jou als leidinggevende het geluk in het werk vinden, waar ze naar op zoek zijn? Het is eenvoudiger dan je denkt. Voor happyholics zijn er vijf belangrijke aspecten die op de werkvloer spelen:
- Persoonlijk Contact
- Waardering
- Vrijheid
- Zingeving
- Persoonlijke ontwikkeling
Geef je deze aspecten aandacht, dan zal de happyholic niet alleen blijven, maar bovendien beter presteren.
Geluk op de werkvloer is de toekomst. Wil je als organisatie die talentvolle, creatieve en succesvolle happyholics binnenhouden, dan zul je nu de factor geluk op de werkvloer in de vorm van de vijf aspecten structureel aandacht moeten geven. Want gelukkige werknemers zijn essentieel als je als organisatie innovatief en flexibel wilt blijven en mee wilt gaan met de tijd.
Itamar Sharon helpt bedrijven die de nieuwe generatie medewerkers binnen willen halen en houden. Hij is auteur van Happyholics | Leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen dat deze week verscheen bij uitgeverij Haystack.