Bedenk je eigen Donkervoort

10 jaar geleden

Zakelijk succes begint met producten met een onderscheidend vermogen, en de koppigheid om geen compromissen te sluiten.

Door Koos Woltjes

De meeste ondernemers die ik help zijn bijzonder aardige, hardwerkende mensen die niets liever doen dan hun klanten een plezier doen. De succesvolste ondernemers die ik help zijn echter eigenwijs en doen niet altijd wat er van hun wordt verwacht. Het type Steve Jobs, die zijn hele leven tegen de stroom in roeide. Hij maakte het zo bont maakte dat hij er zelfs werd uitgeknikkerd als ceo, waarna ze hem op hun knieën terug moesten vragen.

Steve Jobs ontwikkelde unieke producten en diensten waarmee hij zich onderscheidde van de concurrentie, maar dat is niet de enige reden waarom ik hem zo bewonder. Hij hield ook vast aan een concept, en voorkwam dat het na verloop van tijd een dertien-in-een-dozijn product werd.

Als je wilt weten hoe je als ondernemer een uniek concept kunt bedenken, om het nooit meer los te laten, dan zou je eens moeten gaan kijken bij de Nederlandse sportautofabrikant Donkervoort.

No-nonsense
Aan de A6 in Lelystad zit een familiebedrijf dat al meer dan 35 jaar sportauto’s bouwt. Concurrenten komen en gaan, maar oprichter Joop Donkervoort gaat stug verder met het doorontwikkelen van dezelfde exclusieve no-nonsense auto.

Bijna niemand weet dat Joop Donkervoort door de grootste autofabrikanten in de wereld wordt gezien als de belangrijkste ontwikkelaar van ultra-lichte sportwagens. Bovendien komen in Lelystad technische wereldprimeurs tot stand. Er zijn maar weinig auto’s technisch zo geavanceerd en tegelijk zo puur.

Eigen gang
Met bijna 400 pk op nog geen 700 kilo vliegt een Donkervoort D8 GTO in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100. Dit is niet alleen mogelijk dankzij de samenwerking met Audi, dat de speciale motoren levert, maar vooral dankzij de liefde voor details. Aan het ontwikkelen van een nieuw klapraampje wordt net zoveel aandacht besteed als aan het tunen van de motor. Top Gear riep de D8 GTO uit tot een van de tien coolste auto’s ter wereld.

Donkervoort is nooit bereid geweest om zijn ziel te verkopen, Joop ging altijd zijn eigen gang. Dat zorgde ervoor dat hij zo nu en dan in een zakelijke achtbaan belandde, maar het voordeel is wel dat hij nu wereldwijd wordt bewonderd en nog steeds bestaat.

Weet je wat het motto is van het merk Donkervoort? No compromise. Volgens mij zou elke ondernemer dat motto moeten kiezen.

Koos Woltjes helpt ondernemingen bij het ontdekken van hun onderscheidend vermogen. Met zijn DNA managementmethode haalt hij ondernemers uit de waan van de dag en helpt hij ze om een nieuwe toekomst te ontwikkelen. Koos is de auteur van de biografie Donkervoort die 1 december verschijnt.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media