Prettiger

10 jaar geleden

Geweldig en spotgoedkoop

Dit jaar gaan we het helemaal anders doen. We stoppen met zeuren en klagen, en besteden alleen nog aandacht aan positieve dingen.

Ik durf de stelling aan dat 99 procent van alle dingen die in en buiten organisaties gebeuren gewoon goed gaan. Treinen rijden best vaak op tijd, de meesten van ons krijgen elke maand keurig hun salaris overgemaakt en de producten die je in de supermarkt koopt zijn niet alleen van goede kwaliteit en veilig, maar ook nog eens spotgoedkoop, zeker als je bedenkt hoeveel kennis en technologie erbij komt kijken om bijvoorbeeld een belegen kaas of een Greek Style Frozen Yoghurt-ijs (ja, het bestaat echt!) te fabriceren.

Maar wij Nederlanders zijn zeurpieten. Op alle slakken leggen we zout, alles kan altijd beter, en we geven elkaar graag feedback als iemand het in onze ogen helemaal verkeerd doet.

Amygdala
Niet dat het helpt, al dat gezeur en geklaag. Uit hersenonderzoek blijkt dat mensen die feedback of kritiek krijgen, eigenlijk helemaal niet meer horen wat je tegen ze zegt. De amygdala, het orgaan in de hersenen dat ons moet behoeden voor gevaar, slaat op tilt en bereidt het lichaam voor op vechten, vluchten of bevriezen.

Het gevolg: de rationele delen van de hersenen, zoals de delen die moeten zorgen voor ons denk- en luistervermogen, schakelen even uit. Je herinnert je dit verschijnsel vast nog uit je kindertijd, toen je voor de klas werd geroepen en antwoord moesten geven op een vraag. Eh...

PRET
De oplossing is simpel. Complimenten geven en samen successen vieren werkt veel beter dan zeuren en klagen. Pascal Bos, de bedenker van PRET en manager van JAZO Zevenaar (what’s in a name) zegt het regelmatig tijdens vergaderingen: ‘Zeuren en klagen wordt overgeslagen, volgende agendapunt.’ Dat klinkt misschien hard, maar het helpt hem en zijn bedrijf om zich te richten op de dingen die goed gaan. En als je daar dan meer van doet, dan groeit je bedrijf. ‘Besproei de planten, niet het onkruid,’ is een andere gevleugelde uitspraak van Bos.

Dus laten we met elkaar afspreken dat we in 2015 wat minder zeuren en klagen, en dat we eens wat vaker kijken wat we wel hebben. Daar worden we allemaal een PRET-tiger mens van.

Ben Kuiken is schrijver en ontregelaar. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder De laatste manager. Dit najaar verscheen zijn nieuwste boek De PRET-factor. Benieuwd of jouw organisatie de PRET-factor heeft? Doe de PRET-test op depretfactor.nl. Ga voor meer informatie naar benkuiken.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media