Transport&Logistiek: Rijden of stilstaan

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2011

Rijden of stilstaan

Tekst eelco nauta

De sector transport en logistiek kampt met personeelstekorten. Naar verwachting zullen er over de hele sector in 2015 tussen de 30 en 40 duizend mensen te weinig zijn. Het instituut voor de sector Transport & Logistiek VTL houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en werkt met verschillende partijen nauw samen om de tekorten zo goed mogelijk op te vangen.

De tekorten aan personeel worden vooral veroorzaakt door de vergrijzing en ontgroening in de sector. Volgens VTL directeur Jeroen Meulendijks gaat er veel personeel met pensioen, terwijl de instroom van nieuwe mensen steeds kleiner wordt. “We zien wel grote regionale verschillen”, zegt hij. “De Randstad heeft een belangrijke internationale rol in de logistiek, maar ook de Brabantse steden en de regio Venlo krijgen in toenemende mate te maken met tekorten.”

Het meest in het oog springende probleem ligt bij de chauffeurs, maar de tekorten doen zich over de hele branche voor. “Op alle opleidingsniveaus en in alle deelsectoren gaan er problemen komen”, zegt Meulendijks. “Niet alleen chauffeurs zijn nodig, maar ook mensen in de haven operatie, in de logistiek en de railsector..”

Er wordt vanuit de overheid, de brancheorganisatie TLN, vakbonden, door VTL samengewerkt om projecten op te zetten die de sector promoten. “Er komen nu binnenkort personeel vanuit defensie de arbeidsmarkt op, we gaan samen kijken hoe we die weer aan het werk in onze sector kunnen krijgen. Maar we pakken ook samen regionale projecten op om voorlichting te geven over de toekomstige vraag naar personeel of van werk naar werk projecten.

Doorgroeimogelijkheden

VTL is druk bezig om scholieren en ouders voor te lichten over het logistieke vakgebied. Meulendijks: “We richten ons op goede voorlichting. De instroom is niet voldoende en dat heeft deels te maken met een imagoprobleem. Wij willen zoveel mogelijk mensen laten zien hoe het er aan toe gaat in de transport en welke kansen er liggen. Het is een interessant vakgebied om je in op te laten leiden, er is voldoende werk en er zijn eindeloos veel doorgroeimogelijkheden.”

Door in te zetten op goede opleidingen en kwalitatief hoogwaardig personeel, kunnen van tevoren veel problemen opgevangen worden. Er is behoefte aan nieuwe aanwas, maar ook het bestaande arbeidspotentieel kan door opleidingen efficiënter ingezet worden. “Neem chauffeurs, die zijn het visitekaartje van een bedrijf en je mag dus ook een bepaalde kwaliteit van ze verwachten. Een opleiding tot chauffeur duurt twee jaar, dus we zijn nu aan het opleiden voor de toekomst. Maar zeker ook op de werkvloer zoals in magazijnen en bij het laden en lossen. Een bedrijf kan onze BBL leerlingen veelzijdig inzetten en ze op de wijze goed in laten werken in d ebedrijfscultuur.

Hoe het er precies uit gaat zien de komende jaren is moeilijk te zeggen. “Hoeveel personeel we tekort gaan komen hangt van de conjunctuur af, als het beter gaat hebben we meer mensen nodig. Ik denk dat het zaak is dat bedrijven hun medewerkers op de werkvloer houden en hun ervaring binnen te houden. Nieuwe starters willen graag een perspectief hebben voor hun loopbaan en die kunnen bedrijven in de transport en logistiek hun zeker bieden. zelfsprekend wel afhankelijk van de economische ontwikkeling.

Knooppunt

VTL pakt de problemen regionaal aan. Ze werken met erkende leerbedrijven waar BBL leerlingen op de werkvloer het vak leren en daarnaast ook een dag per week naar school gaan. “Niet overal heb je hetzelfde probleem of dezelfde behoefte. Er zijn zoveel specialisaties nodig, dat het moeilijk is om dat landelijk aan te pakken.”

De belangen zijn groot, Nederland is in Europa en wereldwijd gezien een knooppunt van logistiek en transport. “We zijn een draaipunt als het gaat om logistiek. Het is een van de grootste sectoren waar de Nederlandse economie om draait. Als we die belangrijke strategische positie verliezen zou dat een ramp zijn voor de Nederlandse concurrentie positie. Wij zijn van mening dat dit de tijd is hierop te anticiperen en grote problemen te voorkomen.”

Ook in Rivierenland worden tekorten verwacht, vanaf 2013 gaat de krapte toenemen, ook in T&L. VTL zit in het Rivierenlands platform onderwijs arbeidsmarkt, die de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven wil verbeteren.

Tiel:

Logistiek&Transport heeft een nieuw kennisplatform Logistiek & Transport Rivierenland tot stand gebracht en organiseert op 30 en 31 maart 2012 twee dagen in Tiel voor scholen, werkzoekenden en belangstellenden om nader kennis te maken met de branche. De organisatie ligt bij het Rivierenlands platform.

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2011

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by