Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2011

Transport&Logistiek

Rijden of stilstaan

Tekst eelco nauta

De sector transport en logistiek kampt met personeelstekorten. Naar verwachting zullen er over de hele sector in 2015 tussen de 30 en 40 duizend mensen te weinig zijn. Het instituut voor de sector Transport & Logistiek VTL houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en werkt met verschillende partijen nauw samen om de tekorten zo goed mogelijk op te vangen.

De tekorten aan personeel worden vooral veroorzaakt door de vergrijzing en ontgroening in de sector. Volgens VTL directeur Jeroen Meulendijks gaat er veel personeel met pensioen, terwijl de instroom van nieuwe mensen steeds kleiner wordt. “We zien wel grote regionale verschillen”, zegt hij. “De Randstad heeft een belangrijke internationale rol in de logistiek, maar ook de Brabantse steden en de regio Venlo krijgen in toenemende mate te maken met tekorten.”

Het meest in het oog springende probleem ligt bij de chauffeurs, maar de tekorten doen zich over de hele branche voor. “Op alle opleidingsniveaus en in alle deelsectoren gaan er problemen komen”, zegt Meulendijks. “Niet alleen chauffeurs zijn nodig, maar ook mensen in de haven operatie, in de logistiek en de railsector..”

Er wordt vanuit de overheid, de brancheorganisatie TLN, vakbonden, door VTL samengewerkt om projecten op te zetten die de sector promoten. “Er komen nu binnenkort personeel vanuit defensie de arbeidsmarkt op, we gaan samen kijken hoe we die weer aan het werk in onze sector kunnen krijgen. Maar we pakken ook samen regionale projecten op om voorlichting te geven over de toekomstige vraag naar personeel of van werk naar werk projecten.

Doorgroeimogelijkheden

VTL is druk bezig om scholieren en ouders voor te lichten over het logistieke vakgebied. Meulendijks: “We richten ons op goede voorlichting. De instroom is niet voldoende en dat heeft deels te maken met een imagoprobleem. Wij willen zoveel mogelijk mensen laten zien hoe het er aan toe gaat in de transport en welke kansen er liggen. Het is een interessant vakgebied om je in op te laten leiden, er is voldoende werk en er zijn eindeloos veel doorgroeimogelijkheden.”

Door in te zetten op goede opleidingen en kwalitatief hoogwaardig personeel, kunnen van tevoren veel problemen opgevangen worden. Er is behoefte aan nieuwe aanwas, maar ook het bestaande arbeidspotentieel kan door opleidingen efficiënter ingezet worden. “Neem chauffeurs, die zijn het visitekaartje van een bedrijf en je mag dus ook een bepaalde kwaliteit van ze verwachten. Een opleiding tot chauffeur duurt twee jaar, dus we zijn nu aan het opleiden voor de toekomst. Maar zeker ook op de werkvloer zoals in magazijnen en bij het laden en lossen. Een bedrijf kan onze BBL leerlingen veelzijdig inzetten en ze op de wijze goed in laten werken in d ebedrijfscultuur.

Hoe het er precies uit gaat zien de komende jaren is moeilijk te zeggen. “Hoeveel personeel we tekort gaan komen hangt van de conjunctuur af, als het beter gaat hebben we meer mensen nodig. Ik denk dat het zaak is dat bedrijven hun medewerkers op de werkvloer houden en hun ervaring binnen te houden. Nieuwe starters willen graag een perspectief hebben voor hun loopbaan en die kunnen bedrijven in de transport en logistiek hun zeker bieden. zelfsprekend wel afhankelijk van de economische ontwikkeling.

Knooppunt

VTL pakt de problemen regionaal aan. Ze werken met erkende leerbedrijven waar BBL leerlingen op de werkvloer het vak leren en daarnaast ook een dag per week naar school gaan. “Niet overal heb je hetzelfde probleem of dezelfde behoefte. Er zijn zoveel specialisaties nodig, dat het moeilijk is om dat landelijk aan te pakken.”

De belangen zijn groot, Nederland is in Europa en wereldwijd gezien een knooppunt van logistiek en transport. “We zijn een draaipunt als het gaat om logistiek. Het is een van de grootste sectoren waar de Nederlandse economie om draait. Als we die belangrijke strategische positie verliezen zou dat een ramp zijn voor de Nederlandse concurrentie positie. Wij zijn van mening dat dit de tijd is hierop te anticiperen en grote problemen te voorkomen.”

rivierenland business | nummer 6 | januari 2012

rivierenland business | nummer 6 | januari 2012

Ook in Rivierenland worden tekorten verwacht, vanaf 2013 gaat de krapte toenemen, ook in T&L. VTL zit in het Rivierenlands platform onderwijs arbeidsmarkt, die de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven wil verbeteren.

Tiel:

Logistiek&Transport heeft een nieuw kennisplatform Logistiek & Transport Rivierenland tot stand gebracht en organiseert op 30 en 31 maart 2012 twee dagen in Tiel voor scholen, werkzoekenden en belangstellenden om nader kennis te maken met de branche. De organisatie ligt bij het Rivierenlands platform.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Rivierenland Business nummer 6 2011

Roza Accountants & Adviseurs: Helpt ondernemers gezond en duurzaam te ondernemenVerantwoord transportInnoveren in duurzaamheidSamenwerking Helicon Bedrijfsopleidingen en ISS Facility ServicesRijden of stilstaanSelectieve betaling en bestuurdersaansprakelijkheidDe nieuwe BMW 3 Serie. Passie overwint!Feestavond Businessclub de Betuwe trekt ruim 200 bezoekersStraetus Incasso Rivierenland B.V.: Voor klantvriendelijk incasseren'Overnames en fusies zijn en blijven mensenwerk'Het gaat vooral om vertrouwenRoza Accountants helpt ondernemers gezond en duurzaam te ondernemenBusinessflitsenEnerpro: Ondernemend ingenieursduo biedt zonne-energie voor iedereenTransport&Logistiek: Rijden of stilstaanColumn Mulders BöselAutospecial: De nieuwe BMW 3 SerieHet Nut: Vergaderlocatie met een bijzondere twistColumn Aspect ICTBusinessclub de BetuweDe apps van Alex van DijkColumn BTW NederlandForum fusies & overnames: Overnames en fusies zijn en blijven mensenwerkKees de Kort: Nadenken over het worst case-scenarioRivierenland Business was erbijVoor u gelezenHet SpantGemeente Zederik, Burgemeester Coert J.J. van EeGemeente Zederik, Wethouder Ralf KrämerGemeente Zederik, Vestigen in ZederikOverleg Kommissie Zederik OndernemersOndernemersvereniging ActioLexmondse Ondernemers VerenigingOndernemers Vereniging MeerkerkKamer van KoophandelDalmec BalancersystemenBrownlineScharff Trading & ServicesArendse Kon Accountants & BelastingadviseursAannemingsbedrijf A.C. de GrootGreens InternationalCaravan Centrum MeerkerkSteenhouwerij Skledar & BrandwijkUitvaartbegeleiding De StilteVan der Vegt smeed- en constructiebedrijfGrafisch Bedrijf CrezééDe Ruyter TrucksHardenbol & Partners Accountants en BelastingadviseursGravure85: Expert in graverenTaxi HaarsSDGroenGarage DijkersQuadcentrum van der HamC.M. Baars &ZnVerkeersschool Elar LexmondGoed Wonen ZederikWelexLiefhebber Elektrotechnisch InstallatiebedrijfTM Engineering- ServiceMMX Design/ Van Delden AdviesTegelhandel VSBRabobank VijfheerenlandenActio, OndernemersverenigingArendse Kon Accountants& BelastingadviseursBaars & Zn, C.MCrezéé, Grafisch BedrijfDelden Advies, VanDijkers, GarageElar Lexmond, VerkeersschoolGemeente Zederik, Burgemeester Coert J.J. van EeGemeente Zederik, Vestigen in ZederikGroot, Aannemingsbedrijf A.C. deHaars, TaxiHardenbol & Partners AccountantsMMX DesignRuyter Trucks, DeScharff Trading& ServicesSpant, HetSkledar & Brandwijk, SteenhouwerijStilte, Uitvaartbegeleiding DeVegt smeed- en constructiebedrijf, Van derVSB, TegelhandelVijfheerenlanden, RabobankKlankbord en wegwijzer voor ondernemersEen sparringpartner, geen jaknikkerWaarde van goedlopende bedrijven niet minder dan een paar jaar terugExcellence Powered by PassionVolop vertrouwen in ondernemend GeldermalsenMakers van communicatieGedreven ondernemer maakt van elk (bedrijfs)pand een paradepaardjeZonder stroom geen actieSamen sterk voor tuinbouwMaatwerk Arbo-trainingen en –adviesOptimistisch in moeilijke tijdenCreativiteit en passie voor tuinenCreativiteit en passie voor watertuinen‘Ondernemers zijn de basis van het succes’Regioleren brengt leerlingen dichtbij de praktijk van het bedrijfslevenWij verkopen geen teleurstellingenMiranda de Vries in de regioDé specialist in commercieel vastgoed‘Klanten zijn belangrijker dan ikzelf’Strategie, concept, creatie en media; de ankers van ToonUw personeel, onze zorg!Wet Verbetering Poortwachter leidt tot loonsanctiesOndernemers niet voorbereid op krimpende beroepsbevolking
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media