Toon in het kort
Op de vraag voor wie Toon werkt, is Thijsen kort. “Wij werken voor grote merken en merken die groot willen worden.â€
geldermalsen special | 2013
Thijsen vervolgt: “Daar hebben we onze aanpak ook op afgestemd. We besteden ruim aandacht aan de strategie, alvorens we met concept, creatie en media aan de slag gaan.†Om dit aan klanten te laten zien, maakt men bij Toon gebruik van het zogenaamde ToonModel.
Thijsen: “Elk specialisme heeft daarbij zijn eigen, toegespitste aanpak. Het bouwen aan een sterk merk vraagt immers om een andere benadering dan het intensiveren van de klantrelaties. Deze aanpak hebben we weergegeven in ons ToonModel (zie kader, red.). Achter elke stap binnen het ToonModel schuilt een bewezen aanpak, die we heel doelbewust inzetten. Zo gaan we stap voor stap, voortdurend gefocust, op weg naar het doel: een sterker merk, meer omzet of fans.â€
“Voor een goede strategie is het van cruciaal belang dat er een goede wisselwerking tot stand komt met de opdrachtgeverâ€, vervolgt Thijsen. “We kunnen nog zulke mooie modellen en schema’s bedenken en creatief te werk gaan, maar als er geen goede interactie is met de opdrachtgever, wordt het lastig. En voor een effectief concept en succesvolle creatie van de middelen is het van groot belang dat we de markt door en door kennen. Dat is, denk ik, de belangrijkste reden om de opdrachtgever of klant nadrukkelijk bij alle processen te betrekken.â€
Vragen
“‘Wat maakt jouw bedrijf uniek?’ Dat is een vraag die wij ondernemers en retailers regelmatig stellen als ze bij ons komen voor een brochure of websiteâ€, vertelt Thijsen. “Een bedrijf claimt zijn positie in de markt op basis van status, genot, gemak of geborgenheid. Maar hoe creëer je zo’n gevoel in het brein van potentiële klanten? Dat is een interessant vraagstuk.â€
Om dat te bereiken wordt eerst achterhaald wie de doelgroep is en wat hen drijft. “Op basis daarvan kun je bedenken wat je wilt communicerenâ€, vervolgt Thijsen. “Je bepaalt dan dus de strategie. In de laatste fase wordt de hoe-vraag gesteld. Ons antwoord daarop is concept, creatie, media. Maar een vraag die nog belangrijker is, is de waarom-vraag; waarom wil je iets bereiken? Die is veel belangrijker dan: wat wil je bereiken en hoe wil je dat bereiken? Als je daar, samen met de opdrachtgever, uitkomt, wordt het een stuk makkelijker.â€
Specialismen
Zoals gezegd worden opdrachtgevers ondersteund bij alle stappen in het communicatieproces; van de allereerste marktverkenning tot en met het binden van de klanten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie specialismen:
Branding
Thijsen: “Branding is het bouwen aan een positie in het brein van mensen. Wat moet het merk voor oplossing bieden? Status, gemak, genot of geborgenheid? Waar staat het merk ten opzichte van andere merken?â€
Thema en actie communicatie
“Thema en actie communicatie is het aanwakkeren van behoeftes bij consumenten op korte termijnâ€, legt Thijsen uit. “Van het inspelen op actualiteiten als trends, seizoenen, evenementen, vakanties of consumentenvertrouwen. Het zijn als het ware inhakers op momenten waardoor de doelgroep sneller bereid is om een aankoop te doen.â€
Loyaliteitscommunicatie
“Loyaliteit is het creëren van een gunfactor bij de klant. Proberen van een eenmalige klant een vaste klant te makenâ€, aldus Thijsen. “Het is ook het belonen van klanten als ze trouw zijn aan het merk. Door oprechte aandacht, het relevant zijn, creëren we een voorkeur. Loyaliteit ligt ook dicht bij een sterk merk. Loyaliteit kan je niet kopen maar wel aanwakkeren.â€
www.toon.nu
Het ToonModel
Het ToonModel is een schematische weergave van het communicatie-
programma van Toon Reclame. Er zijn drie basisroutes in het model, die ieder een duidelijk doel hebben.