‘Klanten zijn belangrijker dan ikzelf’

Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2011

Toon in het kort

Op de vraag voor wie Toon werkt, is Thijsen kort. “Wij werken voor grote merken en merken die groot willen worden.”

geldermalsen special | 2013

Thijsen vervolgt: “Daar hebben we onze aanpak ook op afgestemd. We besteden ruim aandacht aan de strategie, alvorens we met concept, creatie en media aan de slag gaan.” Om dit aan klanten te laten zien, maakt men bij Toon gebruik van het zogenaamde ToonModel.

Thijsen: “Elk specialisme heeft daarbij zijn eigen, toegespitste aanpak. Het bouwen aan een sterk merk vraagt immers om een andere benadering dan het intensiveren van de klantrelaties. Deze aanpak hebben we weergegeven in ons ToonModel (zie kader, red.). Achter elke stap binnen het ToonModel schuilt een bewezen aanpak, die we heel doelbewust inzetten. Zo gaan we stap voor stap, voortdurend gefocust, op weg naar het doel: een sterker merk, meer omzet of fans.”

“Voor een goede strategie is het van cruciaal belang dat er een goede wisselwerking tot stand komt met de opdrachtgever”, vervolgt Thijsen. “We kunnen nog zulke mooie modellen en schema’s bedenken en creatief te werk gaan, maar als er geen goede interactie is met de opdrachtgever, wordt het lastig. En voor een effectief concept en succesvolle creatie van de middelen is het van groot belang dat we de markt door en door kennen. Dat is, denk ik, de belangrijkste reden om de opdrachtgever of klant nadrukkelijk bij alle processen te betrekken.”

Vragen

“‘Wat maakt jouw bedrijf uniek?’ Dat is een vraag die wij ondernemers en retailers regelmatig stellen als ze bij ons komen voor een brochure of website”, vertelt Thijsen. “Een bedrijf claimt zijn positie in de markt op basis van status, genot, gemak of geborgenheid. Maar hoe creëer je zo’n gevoel in het brein van potentiële klanten? Dat is een interessant vraagstuk.”

Om dat te bereiken wordt eerst achterhaald wie de doelgroep is en wat hen drijft. “Op basis daarvan kun je bedenken wat je wilt communiceren”, vervolgt Thijsen. “Je bepaalt dan dus de strategie. In de laatste fase wordt de hoe-vraag gesteld. Ons antwoord daarop is concept, creatie, media. Maar een vraag die nog belangrijker is, is de waarom-vraag; waarom wil je iets bereiken? Die is veel belangrijker dan: wat wil je bereiken en hoe wil je dat bereiken? Als je daar, samen met de opdrachtgever, uitkomt, wordt het een stuk makkelijker.”

Specialismen

Zoals gezegd worden opdrachtgevers ondersteund bij alle stappen in het communicatieproces; van de allereerste marktverkenning tot en met het binden van de klanten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie specialismen:

Branding

Thijsen: “Branding is het bouwen aan een positie in het brein van mensen. Wat moet het merk voor oplossing bieden? Status, gemak, genot of geborgenheid? Waar staat het merk ten opzichte van andere merken?”

Thema en actie communicatie

“Thema en actie communicatie is het aanwakkeren van behoeftes bij consumenten op korte termijn”, legt Thijsen uit. “Van het inspelen op actualiteiten als trends, seizoenen, evenementen, vakanties of consumentenvertrouwen. Het zijn als het ware inhakers op momenten waardoor de doelgroep sneller bereid is om een aankoop te doen.”

Loyaliteitscommunicatie

“Loyaliteit is het creëren van een gunfactor bij de klant. Proberen van een eenmalige klant een vaste klant te maken”, aldus Thijsen. “Het is ook het belonen van klanten als ze trouw zijn aan het merk. Door oprechte aandacht, het relevant zijn, creëren we een voorkeur. Loyaliteit ligt ook dicht bij een sterk merk. Loyaliteit kan je niet kopen maar wel aanwakkeren.”

www.toon.nu

Het ToonModel

Het ToonModel is een schematische weergave van het communicatie-

programma van Toon Reclame. Er zijn drie basisroutes in het model, die ieder een duidelijk doel hebben.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Rivierenland Business nummer 6 2011

Roza Accountants & Adviseurs: Helpt ondernemers gezond en duurzaam te ondernemenVerantwoord transportInnoveren in duurzaamheidSamenwerking Helicon Bedrijfsopleidingen en ISS Facility ServicesRijden of stilstaanSelectieve betaling en bestuurdersaansprakelijkheidDe nieuwe BMW 3 Serie. Passie overwint!Feestavond Businessclub de Betuwe trekt ruim 200 bezoekersStraetus Incasso Rivierenland B.V.: Voor klantvriendelijk incasseren'Overnames en fusies zijn en blijven mensenwerk'Het gaat vooral om vertrouwenRoza Accountants helpt ondernemers gezond en duurzaam te ondernemenBusinessflitsenEnerpro: Ondernemend ingenieursduo biedt zonne-energie voor iedereenTransport&Logistiek: Rijden of stilstaanColumn Mulders BöselAutospecial: De nieuwe BMW 3 SerieHet Nut: Vergaderlocatie met een bijzondere twistColumn Aspect ICTBusinessclub de BetuweDe apps van Alex van DijkColumn BTW NederlandForum fusies & overnames: Overnames en fusies zijn en blijven mensenwerkKees de Kort: Nadenken over het worst case-scenarioRivierenland Business was erbijVoor u gelezenHet SpantGemeente Zederik, Burgemeester Coert J.J. van EeGemeente Zederik, Wethouder Ralf KrämerGemeente Zederik, Vestigen in ZederikOverleg Kommissie Zederik OndernemersOndernemersvereniging ActioLexmondse Ondernemers VerenigingOndernemers Vereniging MeerkerkKamer van KoophandelDalmec BalancersystemenBrownlineScharff Trading & ServicesArendse Kon Accountants & BelastingadviseursAannemingsbedrijf A.C. de GrootGreens InternationalCaravan Centrum MeerkerkSteenhouwerij Skledar & BrandwijkUitvaartbegeleiding De StilteVan der Vegt smeed- en constructiebedrijfGrafisch Bedrijf CrezééDe Ruyter TrucksHardenbol & Partners Accountants en BelastingadviseursGravure85: Expert in graverenTaxi HaarsSDGroenGarage DijkersQuadcentrum van der HamC.M. Baars &ZnVerkeersschool Elar LexmondGoed Wonen ZederikWelexLiefhebber Elektrotechnisch InstallatiebedrijfTM Engineering- ServiceMMX Design/ Van Delden AdviesTegelhandel VSBRabobank VijfheerenlandenActio, OndernemersverenigingArendse Kon Accountants& BelastingadviseursBaars & Zn, C.MCrezéé, Grafisch BedrijfDelden Advies, VanDijkers, GarageElar Lexmond, VerkeersschoolGemeente Zederik, Burgemeester Coert J.J. van EeGemeente Zederik, Vestigen in ZederikGroot, Aannemingsbedrijf A.C. deHaars, TaxiHardenbol & Partners AccountantsMMX DesignRuyter Trucks, DeScharff Trading& ServicesSpant, HetSkledar & Brandwijk, SteenhouwerijStilte, Uitvaartbegeleiding DeVegt smeed- en constructiebedrijf, Van derVSB, TegelhandelVijfheerenlanden, RabobankKlankbord en wegwijzer voor ondernemersEen sparringpartner, geen jaknikkerWaarde van goedlopende bedrijven niet minder dan een paar jaar terugExcellence Powered by PassionVolop vertrouwen in ondernemend GeldermalsenMakers van communicatieGedreven ondernemer maakt van elk (bedrijfs)pand een paradepaardjeZonder stroom geen actieSamen sterk voor tuinbouwMaatwerk Arbo-trainingen en –adviesOptimistisch in moeilijke tijdenCreativiteit en passie voor tuinenCreativiteit en passie voor watertuinen‘Ondernemers zijn de basis van het succes’Regioleren brengt leerlingen dichtbij de praktijk van het bedrijfslevenWij verkopen geen teleurstellingenMiranda de Vries in de regioDé specialist in commercieel vastgoed‘Klanten zijn belangrijker dan ikzelf’Strategie, concept, creatie en media; de ankers van ToonUw personeel, onze zorg!Wet Verbetering Poortwachter leidt tot loonsanctiesOndernemers niet voorbereid op krimpende beroepsbevolking
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media