Voor u gelezen

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2011

‘Managers houden van zombies’

Managers vechten tegen bureaucratie, kosten en gedemotiveerde werknemers, maar lossen de echte problemen niet op. ‘Bedrijven zonder zelfinzicht hebben geen bestaansrecht meer.’

Ondernemingen trekken zich niets aan van de verschillende crisissen die we op dit moment meemaken. De beurskoersen en het consumentenvertrouwen zijn lager dan ooit, maar in organisaties is het business as usual. In zijn nieuwe boek Zombiebusiness veegt de bekende auteur en managementspreker Guido Thys de vloer aan met de berustende houding die overal heerst. ‘Veel tijd en energie gaat verloren aan het vechten tegen zombies als bureaucratie, businessmodellen, kosten en gedemotiveerde werknemers. Dit doen managers echter niet door fundamentele problemen op te lossen, maar door workarounds te bedenken; veel organisaties hangen van pleisters aan elkaar. Nog meer vergaderen, nog meer automatiseren, nog meer coaches aanstellen. Managers houden van zombies.’

Thys betoogt dat de traditonele aanpak van bedrijven en andere organisaties faalt. De impact van de crisissen is volgens hem het bewijs. Focus op aandeelhouderwaarde: zinloos; focus op winst: zinloos. Thys adviseert bedrijven om te kiezen voor een fundamentele herbezinning en het antwoord te zoeken op drie vragen: wat moeten we, wat kunnen we en wat willen we. Thys: ‘Bedrijven zonder zelfinzicht hebben geen bestaansrecht meer. Maar voor bedrijven met een hoger doel, zoals het Leger des Heils of Apple, is altijd toekomst.’

De van oorsprong Vlaamse Guido Thys is met bijna tweeduizend lezingen op de teller een van de meest succesvolle sprekers van Nederland. Hij werkte de afgelopen paar jaar aan het boek Zombiebusiness en kreeg gaandeweg veel bijval voor zijn visie. ‘De meeste werknemers weten heel goed wat er mis is, maar ze denken dat ze de macht niet hebben om fundamentele veranderingen door te voeren. Ik heb echter de vaste overtuiging dat iedereen in de organisatie die macht wel heeft. En ze kunnen die macht maar beter gebruiken, om te voorkomen dat zombies hun bedrijven uithollen.’

Titel: Zombie Business Auteur: Guido Thys ISBN: 9789461260192 Omvang: 263 pagina’s

Uitvoering: gebonden Prijs: € 24,50 Uitgever: Haystack, www.haystack.nl Bezoek ook: www.guidothys.nl

Veel jonge managers ongeschikt

Veel jonge managers zijn sociaal onhandig en slagen er niet in om hun medewerkers te motiveren.

‘Ze zijn te veel gefocust op targets’.

Drie dagen na de borstamputatie van een medewerker belde haar manager met de vraag wanneer ze weer kwam werken. Deze gebeurtenis is volgens consultant Bert Overbeek typerend voor veel beginnende managers. ‘Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat zien hoe graag managers willen scoren. Ze verliezen de belangen van medewerkers en het bedrijf soms uit het oog.’

Overbeek is consultant en interim-manager en constateert dat hij nogal eens problemen moet opruimen die jonge managers achterlaten. Overbeek: ‘Jonge managers willen wel: een mooie functie, goed salaris, mooie lease-auto. Maar omdat ze door hun docenten en hun senior-managers onvoldoende zijn opgevoed, weten ze niet wat wel kan en wat niet kan. Dit zorgt ervoor dat beginners vooral uit de heup schieten. Ze werken heel impulsief en ongestructureerd.’

Beginners maken volgens Overbeek drie essentiële fouten. Ze laten na om hun medewerkers bij hun dagelijks werk te faciliteren. Ze investeren onvoldoende tijd in het motiveren van deze medewerkers. Intussen spelen ze mooi weer richting de directie, bijvoorbeeld in de vorm van nietszeggende, onnodig dikke rapporten. Overbeek: ‘Ze zijn te veel gefocust op targets, die ze ironisch genoeg niet halen omdat ze er te veel op gefocust zijn!’ Bij veel bedrijven waar Overbeek werkt, ziet hij hoe jonge managers mislukken, soms zelfs met een burn-out, en dat baart hem zorgen: ‘Veel managers vinden pas na veel jobhoppen een baan waarin ze slagen – als ze eenmaal enkele jaren ervaring hebben.’

In zijn nieuwe boek Voer voor jonge bazen beschrijft Overbeek hoe managers kunnen stoppen met navelstaren en beginnen met hun belangrijkste taak: het ondersteunen van medewerkers, vooral door actief met hen te communiceren. Ook op zijn website jongebazen.nl is het zijn missie jonge manager te helpen: ‘Leidinggeven is een ambacht met enkele spelregels. Als je die niet kent, begin je niet alleen als een potential, maar eindig je ook als een potential.’

Titel: Voer voor jonge bazen Auteur: Bert Overbeek ISBN: 9789461260215 Omvang: 176 pagina’s

Uitvoering: gebonden Prijs: € 19,95 Uitgever: Haystack, www.haystack.nl

Auteur Bert Overbeek heeft bij Haystack ook een website waar je gratis in een e-book zijn vermakelijke columns kunt lezen: www.haystack.nl/voer

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2011

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by