Volop vertrouwen in ondernemend Geldermalsen

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2011

Geldermalsen, ruimte voor grote en kleine ondernemers

“Wanneer we elkaar in een negatieve spiraal meezuigen en vooral gaan zitten somberen, dan gaan we er uiteindelijk zelf nog in geloven ook”, steekt Niko Wiendels van wal. “Niet doen, er is bepaald geen reden voor. Natuurlijk, ik ontmoet ook hier in Geldermalsen wel ondernemers die het moeilijk hebben, maar tegelijkertijd zie ik vele positieve ontwikkelingen en tal van kansen. Als gemeente nemen we allerlei initiatieven die als doel hebben het bedrijfsklimaat te verbeteren en te versterken. Maar ook de ondernemers zelf zitten niet stil.”

Is dat niet een mooi gelikt marketingpraatje wat elke

wethouder afsteekt?

De twinkeling in zijn ogen lijkt ons te verraden dat we het bij het juiste eind hebben, maar Wiendels weerspreekt onze stelling direct met klem. “Zeker niet. Slimme marketing hoort erbij en ik zal daar altijd dankbaar gebruik van maken, maar ik kan mijn stelling met voorbeelden onderbouwen. Laten we nu eens bij die ondernemers beginnen. Pal naast de afslag Geldermalsen van de A15 en dicht bij het verkeersplein Deil ligt ons bedrijventerrein Hondsgemet. Ondanks dat het op dit moment niet zo vlot loopt, zijn er toch nog wekelijks interessante contacten met bedrijven die interesse hebben om zich hier te vestigen. Een aantal bedrijven ging hen inmiddels al voor en zij hebben gezamenlijk een heel eigentijdse vorm van Parkmanagement opgezet met cameratoezicht, bewegwijzering en glasvezel. Nieuwe ondernemingen kunnen gemakkelijk aansluiten en komen als het ware in een gespreid bedje. Wij bieden ze als gemeente kavels op maat.”

Nog meer distributiecentra?

“Daar is op zichzelf niets op tegen. Met Albert Heijn en Blokker hebben we natuurlijk al wat grote jongens in huis, maar juist de strategische ligging van Geldermalsen dicht bij knooppunten van rijkswegen en spoor maakt dat ook anderen hier mogelijkheden zien. Trouwens, Blokker gaat binnen afzienbare tijd fors uitbreiden. Een positief signaal! Maar het gaat natuurlijk niet alleen om groot en nog groter. Wat veel minder opvalt, is dat Geldermalsen ook veel kleinere sterk op innovatie gerichte bedrijven kent, op het gebied van ICT, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van tandtechniek. Ook aan dit soort bedrijven bieden we graag alle ruimte.”

Prima, u hebt Hondsgemet met haar

parkmanagement nu wel aardig neergezet, maar u had toch nog meer voorbeelden van lokaal ondernemersinitiatief?

“Samen met enkele vrijwilligers organiseert een horecaondernemer op de Markt sinds enkele maanden iedere vrijdagavond een zogenoemd Cultureel Café. Het bleek een schot in de roos, de publieke belangstelling is groot en je ziet dat een dergelijk initiatief een vliegwielfunctie heeft. Indirect profiteert de middenstand in de directe omgeving hier behoorlijk van mee. Het centrum begint meer en meer te bruisen en je ziet weer nieuwe ideeën ontstaan. Tegelijkertijd zie ik zzp-ers gezamenlijk nadenken over slim ondernemerschap en het bundelen van krachten. Als laatste voorbeeld – maar ik heb er nog wel meer – wil ik wijzen op een groep ondernemers uit de medische wereld die gezamenlijk een Eerstelijns Centrum Gezondheidszorg willen realiseren.”

Geldermalsen is toch de gemeente van

Linge en fruit?

“Natuurlijk, maar het is veel minder traditioneel dan je met je vraag een beetje suggereert. Je wilt niet weten hoeveel onze fruittelers de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in nieuwe rassen en vernieuwing van hun bedrijven. Juist om steeds vernieuwend bezig te willen zijn ligt er ook hier, mede geïnspireerd door Koninklijke Fruitmasters, een plan dat gericht is op het realiseren van een Fruit Business Centrum, zeg maar innovatieve agribusiness gericht op fruit. Het Lingelandschap wordt steeds meer door de toerist ontdekt, grote publiekstrekkers als de Rode Kruis Bloesemtocht en het Landgoed Mariënwaerdt met haar vele activiteiten, maar ook het prima functionerende Regionaal Bureau voor Toerisme dragen daar veel aan bij. Die groeiende belangstelling biedt kansen die door onze inwoners worden opgepakt. Kijkt u zelf maar eens rond in het gebied en ontdek de vele theetuinen, kampeerboerderijen en adressen voor Bed & Breakfast. Kleinschalig ondernemerschap, maar enorm waardevol.”

U bent zichtbaar trots op eigen initiatief en spontaan opborrelend ondernemerschap, maar stroopt u als gemeente ook zelf de mouwen op?

De wethouder voegt direct de daad bij het woord om te illustreren dat hierop maar één antwoord mogelijk is. “Wij beginnen natuurlijk niet zelf een winkel of een bruin café om maar eens wat te noemen. Nee, onze rol is faciliterend, de ruimte scheppen waardoor anderen een ondernemende uitdaging kunnen aangaan. Zo zijn we druk bezig met plannen om wat oudere bedrijventerreinen in Beesd en Geldermalsen te revitaliseren waardoor er tegelijkertijd ruimte komt voor nieuwe ondernemingen. We hebben fors geïnvesteerd in een facelift voor de al eerder genoemde Markt waardoor het meer dan ooit een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied is geworden. Het komende jaar gaan we daarop aansluitend ook het aansluitende wegennet flink aanpakken. Al met al een flinke opknapbeurt voor het centrum van Geldermalsen. We gaan aan de slag met nieuwe bestemmingsplannen voor de bedrijventerreinen waardoor de gebruiksmogelijkheden zullen toenemen en via een nieuw bestemmingsplan voor het centrum van Geldermalsen hebben we daar onlangs de mogelijkheden voor de horeca uitgebreid. Over horeca gesproken, in goed overleg met de horecaondernemers hebben we ook nog niet zo lang geleden nieuwe horecaregels geformuleerd en vastgesteld.”

Het lijkt een prima moment om het

interview te beëindigen, maar de wethouder wil overduidelijk nog meer kwijt.

“Zo vaak komt die Geldermalsen Special nu ook weer niet uit, dus blijf nog maar even zitten. Ik wil je namelijk ook nog wijzen op de compleet vernieuwde westzijde van het NS-station. Samen met ProRail/NS-vastgoed hebben we hier een prachtig gebied weten te realiseren voor bedrijfshuisvesting, maar ook voor scholen die graag hun vestiging centraal in het land gesitueerd willen zien. Sinds kort zijn we als gemeente met de ondernemers in overleg over de gezamenlijke oprichting van een speciaal fonds van waaruit de organisatie van lokale evenementen een financieel duwtje in de rug kan worden gegeven. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit fonds er gaat komen.”

Deze special is gekoppeld aan het blad

Rivierenland Business. Op welke wijze

kunnen gemeenten gezamenlijk de regionale economie versterken en hoe ziet

Geldermalsen haar rol daarin?

“Dit onderwerp lijkt me een mooie afsluiting van ons gesprek. We zitten als Geldermalsen niet op een eiland. Natuurlijk zijn

we heel veel intern gericht bezig, maar we realiseren ons drommels goed, dat we het niet altijd alleen kunnen en dat we door

samenwerking met andere gemeenten meer voordeel voor ons allemaal kunnen realiseren. De wil is er, het vertrouwen is er en er zijn ook de nodige afspraken op papier gezet. Grotere, vaak zwaardere milieubelastende bedrijven, verwijzen we door naar het

Tielse en omgekeerd is het de afspraak dat

gemeenten mogelijke klanten naar elkaar door verwijzen wanneer zij zelf niet aan

de vraag kunnen voldoen. Maar er liggen kansen wanneer we elkaar nog meer

opzoeken en gezamenlijk de markt benaderen. Op dit moment zijn we in gesprek over een project ‘Rivierenland Logistieke Hotspot’ waaraan bij uitvoering een gezamen-lijke acquisitie- en marketingstrategie zou kunnen worden gekoppeld. Een prachtige regionale uitdaging. Ik sta daar zeker positief tegenover.”

Gemeente Geldermalsen

Bedrijventerrein Beesd, revitalisering in de planning

Kemker: makers van communicatie

Patrick Kemker is 22 jaar geleden met zijn vader een traditionele drukkerij begonnen. Tien jaar geleden heeft hij de drukkerij overgenomen van zijn vader en sinds die tijd heeft zijn bedrijf een hoop veranderingen doorgemaakt. Van traditionele drukkerij naar makers van communicatie. Eigenaar Patrick Kemker vertelt,

vol passie, over zijn bedrijf.

“De traditionele drukkerij heeft het in deze tijd vreselijk moeilijk. Veel drukkerijen hier in de regio zijn verdwenen. Ik heb zelf altijd geloofd in het concept om brede communicatie aan te bieden. In de loop der jaren heb ik dat concept uitgerold binnen mijn bedrijf. Wij hebben de transitie gemaakt van traditionele drukkerij naar ‘makers van communicatie.” Het verleden als traditionele drukkerij wil Kemker absoluut niet verloochenen. “We waren een drukkerij en we zijn nog steeds een drukkerij. Maar het aanbod is breder. We hebben het verhaal zover uitgebreid dat we hét loket zijn voor alle communicatiediensten.”

Kemker onderstreept de stelling dat drukwerk op den duur minder wordt. “Dat hoeven we ook niet onder stoelen of banken te steken. En het heeft ook geen zin om dan bij de pakken neer te zitten. Er zijn vandaag de dag veel meer manieren van communiceren.” Kemker trekt het daarom breder en is gaan kijken wat er nog meer bij de klanten te doen is.

Alles in huis

Kemker streeft ernaar om een kleine organisatie te blijven. “Ik heb zeven man personeel in dienst. Dat is een mooi aantal. Hierdoor zijn we flexibel naar onze klanten en kunnen we snel schakelen. We kunnen dus heel rap allerlei producten en diensten leveren.”

Het aanbod van Kemker is breed. “We hebben op het gebied van communicatie eigenlijk bijna alles in huis. We doen bijvoorbeeld nog steeds drukwerk, dat zal ook blijven. Maar het is onderdeel geworden van het totaalpakket wat we aanbieden.” Daarnaast beschikt Kemker over een moderne printafdeling, waar bijvoorbeeld grote formaten in kleine aantallen geprint kunnen worden. Kemker: “Hierbij moet je denken aan presentatiematerialen, posters, (rol)banners, vlaggendoeken. Maar ook aan kleine aantallen visitekaartjes of briefpapier.” Ook digitale publicaties vallen tegenwoordig in het portfolio van Kemker. “We ontwerpen in onze professionele studio websites. Informatief, dynamisch en daar waar nodig natuurlijk ook commercieel. Maar we kunnen, als het moet, de hele huisstijl van een klant aanpassen. Vroeger werd dat door vier, vijf verschillende partijen gedaan. Wij trekken vanuit één huisstijl alles in een keer door. Van pand- en autobelettering tot aan briefpapier.”

Pica Media Partners

Kemker is met zijn bedrijf participant van Pica Media Partners. “Dat is een netwerk van 25 zelfstandige grafimedia bedrijven”, vertelt Kemker. “Dit netwerk bundelt zijn krachten onder meer op het gebied van gemeenschappelijk research & development en kennis, inkoop-, verkoop- en marketingactiviteiten. Natuurlijk benutten de Pica Media Partners de onderlinge productspecialiteiten en -capaciteiten.”

Één van de producten die is ontwikkeld door Pica Media Partners is Pinca, een web-to-print applicatie. Aan de hand van een voorbeeld legt Kemker uit hoe Pinca werkt: “Ik heb een klant met 140 franchisers in Nederland, Duitsland en België. De franchisers moesten in het verleden hun drukwerk centraal inkopen. Dat geeft natuurlijk heel veel orderstroom. E-mails, brieven, zelfs faxen. Pinca is een tool die gebruik maar van een database met 140 franchisers, compleet met logo en adresgegevens. Als een franchiser dan bijvoorbeeld strooifolders wil bestellen, logt hij in, klikt hij de strooifolder aan en de applicatie genereert de folder voor de specifieke franchiser. Daarna kan de klant de folders bestellen via een bestelformulier. Het mooie voor ons is dat de Pinca applicatie één man personeel scheelt, omdat alles geautomatiseerd gaat.”

Groei

Geheel tegen de verhoudingen in heeft het bedrijf van Kemker vorig jaar een omzetgroei van zes procent doorgemaakt. Kemker, trots: “En dat in een krimpende markt! Er vallen steeds meer bedrijven om, maar wij zijn gelukkig nog erg stabiel. Vroeger had je hier in de regio nog een groot aanbod aan drukkerijen, maar het is allemaal weg, er zit bijna niets meer. Gelukkig weten de klanten ons nog wel te vinden. Maar ook het grote netwerk van Pica Media Partners draagt er aan bij.”

www.drukkerijkemker.nl

tekst lars van bergen fotografie karim de groot

“De traditionele drukkerij heeft het in deze tijd vreselijk moeilijk. Veel drukkerijen hier in de regio zijn verdwenen. Ik heb zelf altijd geloofd in het concept om brede communicatie aan te bieden. In de loop der jaren heb ik dat concept uitgerold binnen mijn bedrijf. Wij hebben de transitie gemaakt van traditionele drukkerij naar ‘makers van communicatie.” Het verleden als traditionele drukkerij wil Kemker absoluut niet verloochenen. “We waren een drukkerij en we zijn nog steeds een drukkerij. Maar het aanbod is breder. We hebben het verhaal zover uitgebreid dat we hét loket zijn voor alle communicatiediensten.”

Kemker onderstreept de stelling dat drukwerk op den duur minder wordt. “Dat hoeven we ook niet onder stoelen of banken te steken. En het heeft ook geen zin om dan bij de pakken neer te zitten. Er zijn vandaag de dag veel meer manieren van communiceren.” Kemker trekt het daarom breder en is gaan kijken wat er nog meer bij de klanten te doen is.

Alles in huis

Kemker streeft ernaar om een kleine organisatie te blijven. “Ik heb zeven man personeel in dienst. Dat is een mooi aantal. Hierdoor zijn we flexibel naar onze klanten en kunnen we snel schakelen. We kunnen dus heel rap allerlei producten en diensten leveren.”

Het aanbod van Kemker is breed. “We hebben op het gebied van communicatie eigenlijk bijna alles in huis. We doen bijvoorbeeld nog steeds drukwerk, dat zal ook blijven. Maar het is onderdeel geworden van het totaalpakket wat we aanbieden.” Daarnaast beschikt Kemker over een moderne printafdeling, waar bijvoorbeeld grote formaten in kleine aantallen geprint kunnen worden. Kemker: “Hierbij moet je denken aan presentatiematerialen, posters, (rol)banners, vlaggendoeken. Maar ook aan kleine aantallen visitekaartjes of briefpapier.” Ook digitale publicaties vallen tegenwoordig in het portfolio van Kemker. “We ontwerpen in onze professionele studio websites. Informatief, dynamisch en daar waar nodig natuurlijk ook commercieel. Maar we kunnen, als het moet, de hele huisstijl van een klant aanpassen. Vroeger werd dat door vier, vijf verschillende partijen gedaan. Wij trekken vanuit één huisstijl alles in een keer door. Van pand- en autobelettering tot aan briefpapier.”

Pica Media Partners

Kemker is met zijn bedrijf participant van Pica Media Partners. “Dat is een netwerk van 25 zelfstandige grafimedia bedrijven”, vertelt Kemker. “Dit netwerk bundelt zijn krachten onder meer op het gebied van gemeenschappelijk research & development en kennis, inkoop-, verkoop- en marketingactiviteiten. Natuurlijk benutten de Pica Media Partners de onderlinge productspecialiteiten en -capaciteiten.”

Één van de producten die is ontwikkeld door Pica Media Partners is Pinca, een web-to-print applicatie. Aan de hand van een voorbeeld legt Kemker uit hoe Pinca werkt: “Ik heb een klant met 140 franchisers in Nederland, Duitsland en België. De franchisers moesten in het verleden hun drukwerk centraal inkopen. Dat geeft natuurlijk heel veel orderstroom. E-mails, brieven, zelfs faxen. Pinca is een tool die gebruik maar van een database met 140 franchisers, compleet met logo en adresgegevens. Als een franchiser dan bijvoorbeeld strooifolders wil bestellen, logt hij in, klikt hij de strooifolder aan en de applicatie genereert de folder voor de specifieke franchiser. Daarna kan de klant de folders bestellen via een bestelformulier. Het mooie voor ons is dat de Pinca applicatie één man personeel scheelt, omdat alles geautomatiseerd gaat.”

Groei

Geheel tegen de verhoudingen in heeft het bedrijf van Kemker vorig jaar een omzetgroei van zes procent doorgemaakt. Kemker, trots: “En dat in een krimpende markt! Er vallen steeds meer bedrijven om, maar wij zijn gelukkig nog erg stabiel. Vroeger had je hier in de regio nog een groot aanbod aan drukkerijen, maar het is allemaal weg, er zit bijna niets meer. Gelukkig weten de klanten ons nog wel te vinden. Maar ook het grote netwerk van Pica Media Partners draagt er aan bij.”

www.drukkerijkemker.nl

Naast drukwerk, webdesign en complete huisstijlen kun je bij Kemker ook

terecht voor gelegenheidsdrukwerk.

Of het nu gaat om een geboorte, een verloving of een andere bijzondere

gebeurtenis.

Ook promotie- en relatiegeschenken zitten in het assortiment. Bedrijfs-, promotie- of sportkleding? Daarvoor moet je bij Kemker zijn. Maar ook gepersonaliseerde bureaukalenders behoren tot de optie.

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2011

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by