‘Klanten zijn belangrijker dan ikzelf’

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2011

Toon in het kort

Op de vraag voor wie Toon werkt, is Thijsen kort. “Wij werken voor grote merken en merken die groot willen worden.”

Thijsen vervolgt: “Daar hebben we onze aanpak ook op afgestemd. We besteden ruim aandacht aan de strategie, alvorens we met concept, creatie en media aan de slag gaan.” Om dit aan klanten te laten zien, maakt men bij Toon gebruik van het zogenaamde ToonModel.

Thijsen: “Elk specialisme heeft daarbij zijn eigen, toegespitste aanpak. Het bouwen aan een sterk merk vraagt immers om een andere benadering dan het intensiveren van de klantrelaties. Deze aanpak hebben we weergegeven in ons ToonModel (zie kader, red.). Achter elke stap binnen het ToonModel schuilt een bewezen aanpak, die we heel doelbewust inzetten. Zo gaan we stap voor stap, voortdurend gefocust, op weg naar het doel: een sterker merk, meer omzet of fans.”

“Voor een goede strategie is het van cruciaal belang dat er een goede wisselwerking tot stand komt met de opdrachtgever”, vervolgt Thijsen. “We kunnen nog zulke mooie modellen en schema’s bedenken en creatief te werk gaan, maar als er geen goede interactie is met de opdrachtgever, wordt het lastig. En voor een effectief concept en succesvolle creatie van de middelen is het van groot belang dat we de markt door en door kennen. Dat is, denk ik, de belangrijkste reden om de opdrachtgever of klant nadrukkelijk bij alle processen te betrekken.”

Vragen

“‘Wat maakt jouw bedrijf uniek?’ Dat is een vraag die wij ondernemers en retailers regelmatig stellen als ze bij ons komen voor een brochure of website”, vertelt Thijsen. “Een bedrijf claimt zijn positie in de markt op basis van status, genot, gemak of geborgenheid. Maar hoe creëer je zo’n gevoel in het brein van potentiële klanten? Dat is een interessant vraagstuk.”

Om dat te bereiken wordt eerst achterhaald wie de doelgroep is en wat hen drijft. “Op basis daarvan kun je bedenken wat je wilt communiceren”, vervolgt Thijsen. “Je bepaalt dan dus de strategie. In de laatste fase wordt de hoe-vraag gesteld. Ons antwoord daarop is concept, creatie, media. Maar een vraag die nog belangrijker is, is de waarom-vraag; waarom wil je iets bereiken? Die is veel belangrijker dan: wat wil je bereiken en hoe wil je dat bereiken? Als je daar, samen met de opdrachtgever, uitkomt, wordt het een stuk makkelijker.”

Specialismen

Zoals gezegd worden opdrachtgevers ondersteund bij alle stappen in het communicatieproces; van de allereerste marktverkenning tot en met het binden van de klanten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie specialismen:

Branding

Thijsen: “Branding is het bouwen aan een positie in het brein van mensen. Wat moet het merk voor oplossing bieden? Status, gemak, genot of geborgenheid? Waar staat het merk ten opzichte van andere merken?”

Thema en actie communicatie

“Thema en actie communicatie is het aanwakkeren van behoeftes bij consumenten op korte termijn”, legt Thijsen uit. “Van het inspelen op actualiteiten als trends, seizoenen, evenementen, vakanties of consumentenvertrouwen. Het zijn als het ware inhakers op momenten waardoor de doelgroep sneller bereid is om een aankoop te doen.”

Loyaliteitscommunicatie

“Loyaliteit is het creëren van een gunfactor bij de klant. Proberen van een eenmalige klant een vaste klant te maken”, aldus Thijsen. “Het is ook het belonen van klanten als ze trouw zijn aan het merk. Door oprechte aandacht, het relevant zijn, creëren we een voorkeur. Loyaliteit ligt ook dicht bij een sterk merk. Loyaliteit kan je niet kopen maar wel aanwakkeren.”

www.toon.nu

Het ToonModel

Het ToonModel is een schematische weergave van het communicatie-

programma van Toon Reclame. Er zijn drie basisroutes in het model, die ieder een duidelijk doel hebben.

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2011

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by