Agenda

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2011

Dubbel zo goed:

papier met schrijfblok!

Double A Paper, producent van verschillende hoogwaardige papierproducten, heeft een geheel eigen manier van milieubescherming en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Double A paper wordt gemaakt van snelgroeiende bomen, beheerd door meer dan 1,6 miljoen boeren in Thailand. Hiermee hebben deze boeren een aanvulling op hun inkomen uit de rijstverbouwing en blijft natuurbos bespaard. Double A Paper heeft nu een leuke eindgebruikersactie: in elke doos Double A paper is een gratis Double A schrijfblok (limited edition) meeverpakt. Daarmee is de klant dus dubbel goed bezig: gebruik van hoogwaardig milieuvriendelijk geproduceerd papier, en ook nog eens een mooi schrijfblok gratis.

Meer info: www.DoubleApaper.nl

Rivierenland Business introduceert gratis online vacatureservice

Bent u op zoek naar de juiste professional?

Als lezer van Rivierenland Business kunt u vanaf april met uw vacatures terecht bij onze online vacatureservice. Bent u al abonnee? Dan kunt u gratis gebruik maken van deze vacatureservice. Bent u nog geen abonnee, dan betaalt u 95 euro voor een vacaturevermelding en wordt uw vacature een maand geplaatst. U kunt nu twee vliegen in één klap slaan en profiteren van de gratis vacatureservice én de speciale abonnee-actie: ga naar www.rivierenlandbusiness.nl, maak gebruik van het invulformulier onder de knop vacatures en word voor slechts 25 euro abonnee! Rivierenland Business bereikt ruim 5.000 professionals multi-mediaal. Dat wil zeggen dat u maximale aandacht krijgt voor uw vacature. Bovendien heeft u bij Rivierenland Business meerdere trefkansen dankzij de crossmediale inzet van het tweemaandelijkse regionale zakenmagazine Rivierenland Business, de maandelijkse digitale nieuwsbrief en de website www.rivierenlandbusiness.nl.

De agenda

• Event: Congres Document & Workflow

Wanneer: 24 maart

Waar: Intres, Hoevelaken

Informatie: www.heliview.nl

• Event: Pitch & Putt Golf, Betuwe OCC

Wanneer: 25 maart

Waar: Eiland van Maurik 15, Maurik

Informatie: www.betuweocc.nl

• Event: Week van de ICT

Wanneer: 11 - 15 april

Informatie: www.ictoffice.nl

• Event: Tandemsprong/proefles vliegen,

StoereOndernemers

Wanneer: 14 april

Waar: Vliegveld Midden-Zeeland

Informatie: www.stoereondernemers.nl

• Event: Workshop E-mail Marketing & Social Media (door Van IJzendoorn Marketing Advies)

Wanneer: 14 en 21 april

Waar: Restaurant De Betuwe, Tiel

Informatie: www.vanijzendoorn.nl

• Event: ‘De Beursvloer’

Wanneer: 24 mei

Waar: Waterschap Rivierenland, Tiel

Informatie: www.beursvloerenrivierenland.nl

• Event: Nationale kennisdagen facilitair management en gebouwbeheer

Wanneer: 24 - 27 mei

Waar: Brabanthallen, Den Bosch

Informatie: www.fgkennisdagen.net

 

• Event: Lean and mean facility cost control

Wanneer: 26 mei

Waar: Houten Expo, Houten

Informatie: www.lm2011.nl

 

• Event: 100% Design

Wanneer: 26 - 28 mei

Waar: Van Nelle Ontwerpfabriek, Rotterdam

Informatie: www.100procentdesign.nl

 

• Event: Gezond in Bedrijf 2011

Wanneer: 31 mei

Waar: Achmea Conference Center, Zeist

Informatie: www.gezondinbedrijf.com/2011

Heeft u ook een item voor de agenda, mail deze

naar de redactie: jessica@vanmunstermedia.nl

Altijd de agenda up to date?

www.rivierenlandbusiness.nl/agenda

Je kent het vast wel: Je wilt

iemand bellen voor een kort gesprek. Ook om elkaar 1 uur reistijd te besparen (heen en terug, zonder files). Het gesprek hoeft immers maar een minuut of tien te duren. Vol goede moed toets je zijn vaste nummer in. Na een kleine 20 seconden hoopvol wachten, val je terug op een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn, die zich verontschuldigt voor…  het feit dat de persoon in kwestie niet opneemt. Susanne, de telefoniste, geeft aan dat ze het nog een keer kan proberen?! Dus ik zeg “graag.” - wachtmuziek - Een kleine minuut later... Jawel, ik ben weer bij Susanne terug. Over vriendelijkheid valt er echt niets te klagen. Ik krijg te horen dat mijn contactpersoon niet bereikbaar is. Mogelijk zit hij nog in een overleg, maar het kan ook zijn dat hij buiten de deur is… Of dat ik het over een uur misschien nog een keer kan proberen. En anders wellicht via zijn mobiele nummer. Of ik zijn 06-nummer heb? Dat heb ik. Voor de zekerheid zal Susanne ook een berichtje achterlaten, zodat hij weet dat ik gebeld heb. En ja, het gaat verder. Ik bel mobiel en eindig in een, overigens heldere, voicemailmelding. Allemaal goede bedoelingen en helaas geen steek verder als 5 minuten eerder. Daar moet je toch van zuchten. Gewoon iemand aan de telefoon krijgen. Hoe moeilijk kan het zijn…

En van de andere kant: mijn contactpersoon heeft een gemiste oproep op zijn vaste telefoon en hij heeft een e-mail van zijn telefoniste. Vervolgens ziet hij een gemiste oproep op zijn gsm en heeft een voicemail bericht van mij. We zijn lekker bezig.

Ook op dit gebied van communicatie is er nog verbetering mogelijk. Dat blijkt bijna dagelijks. Gelukkig kan dit door gebruik te maken van hedendaagse bewezen techniek. Niks geen raketwetenschap. Bereikbaar via één telefoonnummer, waarbij vast en mobiel toestel tegelijk overgaan. Met één voicemail en inzicht voor de beller of je überhaupt bereikbaar bent of dat hij beter direct een e-mail kan sturen.

Ingewikkeld? Nee hoor. De Giessen helpt u graag verder met de communicatie en om aan het nieuwe gebruik en de verbeteringen te wennen.

‘De reacties zijn

hartverwarmend’

Oncologieafdeling Ziekenhuis Rivierenland krijgt huiskamersfeer

‘Verlicht het leven van een kankerpatiënt-Ontsteek een lampje in de olifant’, met deze slogan heeft de Stichting Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland al ruim 11.500 lampjes verkocht om de vernieuwde ruimte in Ziekenhuis Rivierenland in Tiel te kunnen realiseren, waar onder meer de dagbehandeling oncologie en de scopieafdeling gevestigd zijn. “De reacties zijn hartverwarmend”, aldus Micha Verbruggen, hoofd zorgeenheid interne geneeskunde van Ziekenhuis Rivierenland.

Grote natuurfoto’s, comfortabele stoelen, voor patiënt en bezoek, zorgen naast de aanwezige literatuur en spelletjes voor een heuse huiskamersfeer. Volgens Micha Verbruggen voelen mensen zich door de vernieuwde omgeving sneller op hun gemak. “We hebben als het ware ‘de ziekenhuissfeer’ weg geprobeerd te halen, door veel aandacht aan details te besteden. De grote natuurfoto’s brengen het gesprek tussen de patiënten onderling en de patiënten en de medewerkers op gang. Bovendien zorgen de grote tafels ervoor dat de patiënten makkelijker contact met elkaar leggen. Voorheen bleven de patiënten in hun eigen bed als het eten opgediend werd, maar nu zie ik steeds vaker dat patiënten gezamenlijk hun eten nuttigen aan de grote tafel.”

Gepaste trots

Alle kamers hebben een thema. Zo is er een lavendelkamer, een literatuurkamer, een rozenkamer, een waterkamer en een Betuwekamer. Fred Foeken, projectmanager van het ziekenhuis, en tevens adviseur namens de Stichting Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland en fotograaf van de natuurfoto’s op de vernieuwde afdeling: “Zeker, ik ben gepast trots. Het is heel bijzonder dat de mensen op deze manier hier even afgeleid worden van hun ziekte.”

Corsowagen

Fred Foeken werd geïnspireerd voor de lampjesactie toen de olifanten van de corsowagen van Echteld vorig jaar voor de deur van Ziekenhuis Rivierenland werden geëxposeerd. “Na het geraamte gezien te hebben van deze olifanten ontstond het lumineuze idee om de grootste olifant te behangen met energiezuinige led-lichtjes, die voor 5 euro per stuk verkocht worden. Dat we zoveel respons zouden krijgen, van zowel particulieren als bedrijven, is fantastisch!” Micha Verbruggen zegt nog steeds een brok in haar keel te krijgen wanneer ze de olifant passeert. “ Iedereen heeft zo zijn/haar eigen beweegredenen om een lampje te doneren. Onze olifant is hét symbool van de betrokkenheid en steun die de patiënten krijgen van de donateurs.”

Op 19 maart tussen 11.00-15.00 uur zet Ziekenhuis Rivierenland haar deuren open voor belangstellenden in het kader van de Open Dag van de Zorg. “Of je nu vijftig lampjes of één lampje gedoneerd hebt, iedereen is van harte welkom op onze vernieuwde afdeling”, zegt Fred Foeken. “Zo kunnen de donateurs met eigen ogen zien wat we precies gerealiseerd hebben met het donatiegeld van de lampjes.”

Bedrijfslidmaatschap

De Stichting Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland heeft in de loop der tijd diverse succesvolle projecten gerealiseerd voor Ziekenhuis Rivierenland, zoals o.a. een stiltecentrum en een golfcar die vijf dagen in de week de bezoekers van de parkeerplaats naar het ziekenhuis (en weer terug) brengt. Eén keer per jaar wordt een golfdag voor bedrijven georganiseerd, waarvan de opbrengst naar de stichting gaat. In de toekomst zal er ook een bedrijfslidmaatschap mogelijk zijn. Houd hiervoor de site www.vriendenvanzrt.nl in de gaten. Ook kan op de site een donatie aan de lampjesactie gedaan worden (de lampjesactie loopt tot en met 26 maart) en kan een machtigingsformulier voor een gift aangevraagd worden.

Tiel, Stad van Flipje. Dit biedt

kansen voor de lokale ondernemers

Tiel, Stad van Flipje, is sinds kort de slogan die onlosmakelijk aan de gemeente Tiel verbonden is en overal opduikt. In hoeverre biedt dit kansen voor de lokale ondernemers?

Roland van Vugt, directeur Stadspromotie Gemeente Tiel

“Flipje is een icoon met ongekende mogelijkheden. Inmiddels heeft Hero dit opnieuw onderkend en Flipje teruggebracht op de jampotten. Tiel is de stad van Flipje en moet dit ook vooral blijven uitstralen. Tielse ondernemers kunnen natuurlijk op dit imago en de naamsbekendheid meeliften. Dat gebeurt al, want er rijden inmiddels bijna honderd Tielse vrachtwagens (van Heuveltrans, Mol Cargo en Krol Reizen) met Flipje door heel Europa. Wel is van belang dat er coördinatie plaatsvindt van activiteiten. Het is niet de bedoeling dat ieder voor zich met Flipje aan de haal gaat. Suggesties en ideeën zijn welkom. Alexandra van Steen en ik zorgen vervolgens dat dit met Hero wordt besproken en kortgesloten. Samen kunnen we Flipje en Tiel een mooie en ondernemende toekomst geven.”

Thea Krol, mededirecteur Krol Reizen Taxi en Touringcar, Tiel

“Wij zijn ervan overtuigd dat Flipje kansen voor de lokale ondernemers biedt. Flipje heeft een grote naamsbekendheid. Waar je ook komt, of het nu in Maastricht of Groningen is, iedereen kent Flipje. Flipje heeft ons als ondernemer al veel goeds gebracht. Heel vroeger was ons bedrijf gevestigd naast jamfabriek De Betuwe. Toen het daar allemaal iets minder goed ging brachten wij het personeel met pendeldiensten van de Betuwefabriek naar Hero in Breda. Bovendien mochten wij op het parkeerterrein van De Betuwe onze bussen stallen. Flipje is daardoor altijd onlosmakelijk met ons verbonden geweest. Zo’n 25 jaar geleden lieten wij hem al airbrushen op onze bussen en sinds kort rijden we met de sticker ‘Tiel, Stad van Flipje’ rond op onze bussen, taxi’s en touringcars. Toen de gemeente ons vroeg om ons steentje bij te dragen aan de promotie, hoefden we dan ook geen seconde te na te denken en zeiden we direct ja!”

René van IJzendoorn,

directeur/eigenaar Van IJzendoorn Marketing Advies, Tiel

“Vanuit marketingoogpunt worden sterke merken gekoesterd. Flipje is er zo één. Ondernemers in Tiel zouden hier eigenlijk veel meer gebruik van moeten maken, de mogelijkheden worden mijns inziens onvoldoende benut. Het is zeer lovenswaardig dat de gemeente nu het voortouw neemt door Flipje meer zichtbaar te laten zijn in Tiel. Mogelijkheden voor ‘endorsement’ liggen voor de hand. Met name voor ondernemers in het toerisme en de horeca zijn er legio mogelijkheden. Denk aan Flipje menu’s , Flipje bonbons, Flipje arrangementen, Flipje ‘events’, Flipje fruit wandelroutes, Flipje fietsroutes, Flipje souveniers, etc. In combinatie met de nieuwe mediamogelijkheden (internet, social media, i-tablets) kunnen er nieuwe product/marktcombinaties ontstaan. Voor ondernemers mét pit, liggen er genoeg kansen.” 

copyright: Arie van Vliet.

Indien een huurder failliet gaat hebben zowel de verhuurder als de curator van de huurder de mogelijkheid om de huurovereenkomst tussentijds op te zeggen op grond van art. 39 Faillissementswet (Fw). De opzegtermijn is gemaximeerd tot drie maanden ongeacht

de oorspronkelijke looptijd van de huur-

overeenkomst. Om de verhuurder tegemoet te komen in de gederfde huurinkomsten is

bepaald dat de verschuldigde huur na datum van faillissement een boedelschuld is. Dit

betekent dat deze vordering hoger in rang staat dan andere vorderingen.

Schadevergoedingsbeding

Naast deze bepaling uit de faillissementswet wordt in de huurovereenkomst of in de

daarbij behorende algemene voorwaarden vaak een schadevergoedingsbeding

opgenomen inhoudende dat de verhuurder in geval van een vervroegde opzegging van

de overeenkomst door de curator van de

huurder, een aanspraak kan maken op een schadevergoeding ter grootte van alle

huurtermijnen die bij een normale uitvoering van de overeenkomst nog verschuldigd

zouden zijn. De Hoge Raad heeft zich

onlangs uitgelaten over de gevolgen van

een dergelijke bepaling.

Hoge Raad

In de zaak die zich bij de Hoge Raad voor deed had de curator de huurovereenkomst van een bedrijfsruimte op grond van art. 39 Fw opgezegd. De huurpenningen over de opzegtermijn waren geheel voldaan. De

verhuurder beriep zich daarnaast, op basis van een eerdere uitspraak van de Hoge

Raad, op het schadevergoedingsbeding in de huur-overeenkomst. Hij stelt zich op het standpunt dat de huurder deze

schadevergoeding dient te voldoen. De

Hoge Raad oordeelde allereerst dat het

faillissement als zodanig geen invloed heeft op bestaande huurovereenkomsten. Echter, de opzegging van de curator op grond

van art. 39 Fw betreft een bijzondere regel die een tussentijdse beëindiging van de huurovereenkomst middels opzegging

mogelijk maakt. De Hoge Raad oordeelt

verder dat aan art. 39 Fw een belangen-

afweging ten grondslag ligt tussen het

belang van de faillissementsboedel en het belang van de verhuurder bij betaling van

de huurtermijnen. De Hoge Raad oordeelt als volgt: ‘… de gevallen van opzegging

op de voet van art. 39 waarin de wettelijke

regeling een beding tot het vooraf bepalen van de schadevergoeding in geval van

opzegging bij faillissement niet toelaat...’

Kortom, de verhuurder heeft geen recht op een schade vergoeding uit hoofde van een schadevergoedingsbeding indien de curator opzegt op grond van art. 39 Fw.

Ingevolge deze uitspraak moet geconcludeerd worden dat een schadevergoedingsbeding

in een huurovereenkomst geen stand houdt binnen een faillissementssituatie. De

verhuurder kan geen aanspraak maken op

een schadevergoeding die meer inhoudt dan de huurpenningen over de opzegtermijn.

Hoe krijg ik dan zekerheid?

Voor de verhuurder bestaat de mogelijkheid om van tevoren met de huurder afspraken te maken over de situatie van een tussentijdse beëindiging. Deze afspraken kunnen inhouden dat de huurder een bankgarantie doet stellen waarbij de bank zich verplicht om als eigen schuld aan de verhuurder de schade te vergoeden die de verhuurder lijdt indien de curator de huurovereenkomst tussentijds

beëindigd. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de huurovereenkomst op te

nemen dat de verhuurder de overeenkomst kan ontbinden op de enkele grond dat de huurder in staat van faillissement wordt verklaard. Bij deze bepaling kan een schade-

vergoedingsbeding worden opgenomen. Een dergelijk beding werd al eerder door

de Hoge Raad toegelaten. Voor verhuur van onroerende zaken is dit echter lastig. De huurovereenkomst dient in dat geval

namelijk middels tussenkomst van een rechter ontbonden te worden.

Bent u voornemens een ruimte te verhuren

of staat u op het punt een huurovereenkomst te ondertekenen, laat u dan goed en tijdig

informeren!

column

Beweging voor iedereen

Iedereen heeft voor 2011 goede voornemens gemaakt. Eén van de meest voorkomende voornemens is toch wel meer sporten en gezonder eten. En dat kan niet alleen voor de werknemer, maar ook voor de werkgever gunstig uitpakken. Maar hoe combineer je beweging met de verplichtingen van het werkende leven? Bedrijfssport zou daar een mooie oplossing voor kunnen zijn.

Volgens Jeannine Peek, algemeen directeur van Unique (specialist in bemiddeling van officemedewerkers) wordt de lijn tussen werk en privé steeds dunner. “Door het nieuwe werken is thuiswerken steeds gangbaarder, maar je ziet ook steeds vaker dat er sport-, ontspannings- en andere faciliteiten worden aangeboden op de werkvloer. Werk wordt mee naar huis genomen en aan de andere kant worden privé-zaken ook op het werk afgehandeld.”

Er zijn diverse manieren mogelijk om bedrijfssport te introduceren. Dit kan al op individueel niveau. Wanneer je bijvoorbeeld als werkgever deelneemt aan het Nationaal Fietsplan, kan dit belastingvoordeel oplopen tot 52%. De werknemer kan dan met de fiets naar het werk en werkt zo al in diens eigen tijd aan de conditie. Wanneer sport een meer integraal onderdeel van de bedrijfsvoering moet worden, is een gedegen aanpak belangrijk. Als eerste moet worden geïnventariseerd hoeveel werknemers geïnteresseerd zijn om mee te doen. Ook is het verstandig om een lijst te maken van sporten die de voorkeur genieten. Wanneer er bijvoorbeeld al een club hardlopers onder je personeelsleden aanwezig is, kan het interessant zijn om een professionele hardloopclub te vragen naar de mogelijkheden om je personeelsleden te begeleiden. Wanneer je zelf geen tijd hebt om je bezig te houden met de inventarisatie, kunnen diverse instanties zoals TNO en stichting Sport en Zaken dit van je overnemen. TNO biedt advies, workshops en internetapplicaties. Stichting Sport en Zaken is aangesloten bij NOC*NSF en biedt tegen kostprijs een zeer breed scala aan sporten aan die, afhankelijk van de benodigde faciliteiten, zowel in of rondom het bedrijf als bij een locale sportzaal kunnen worden uitgeoefend. De mogelijkheden variëren van hardlopen tot golf en kruisboogschieten.

Juiste locatie

Uit een onderzoek van Unique onder 1.200 respondenten bleek dat bijna een kwart (24 procent) het liefst een fitnessruimte in het pand zou willen hebben. Een eigen fitnessfaciliteit inrichten en onderhouden is echter niet voor elk bedrijf weggelegd. Voor sporten waarvoor specifiek en kostbaar materiaal nodig is, is het dus verstandiger om het personeel bij het fitnesscentrum te laten sporten. Om die reden bieden diverse fitnesscentra speciale programma’s voor bedrijven aan die het mogelijk maken om werknemers tegen aantrekkelijke kortingen te laten bewegen. Hiervoor kunnen met het desbetreffende sportcentrum afspraken worden gemaakt wat betreft de tijden, frequentie en begeleiding. Wel is het belangrijk om een fitnesscentrum uit te kiezen dat vlakbij het bedrijf is gelegen, zodat werknemers niet teveel tijd kwijt zijn met reizen. Bovendien verhoogt dit ook de drempel voor beginnende sporters die een extra zetje in de rug nodig hebben. Vergeet bovendien niet na een paar maanden te evalueren hoe het aanbod van bedrijfssport is ontvangen en bevallen. Misschien zijn er met kleine aanpassingen grote ongemakken weg te nemen, of trek je dan net nog die vijf twijfelaars over de streep.

Wanneer er afspraken met instanties worden gemaakt, is het belangrijk om te controleren of deze aan een aantal eisen van de belastingdienst voldoen. De verstrekking van bedrijfssport wordt dan namelijk fiscaal niet belast.

Legio voordelen

Maar naast fiscale voordelen biedt bedrijfssport natuurlijk ook legio andere voordelen. Uit onderzoek van TNO en NOC*NSF is gebleken dat, dankzij bedrijfsfitness, uitval gemiddeld van 9% teruggebracht wordt tot 2%. Wanneer je in acht neemt dat volgens de ziektewet een werkgever een zieke werknemer twee jaar lang moet doorbetalen, bedraagt het een interessante investering. De algemene gezondheid van je werknemers wordt verbeterd met als gevolg dat het ziekteverzuim wordt teruggedrongen en de arbeidsproductiviteit met gemiddeld 12,5% toeneemt. Diabetes, hart- en vaatziekten, een te hoge bloeddruk en RSI zijn maar een aantal voorbeelden van ziektes en lichamelijke klachten die zo (preventief) kunnen worden aangepakt. Met name bedrijven met oudere werknemers profiteren hiervan. Vitale ouderen blijven immers langer actief, en van sporten zoals Tai Chi is bekend dat zij naast de conditie ook het reactievermogen verbeteren. Daarnaast zal een werkgever die bedrijfsport mogelijk maakt en ondersteunt waar mogelijk, ook op meer loyaliteit van de werknemer kunnen regelen. Voor de profilering van je bedrijf kan het ook gunstig uitpakken.

Bronnen: www.unique.nl, www.nocnsf.nl

www.sportenzaken.nl

Fiscale voordelen

Sinds 1 januari 2007 geldt er een fiscale regeling met betrekking tot bedrijfsfitness. Mits deze aan de eisen voldoet, is een vergoeding of verstrekking van bedrijfsfitness door de werkgever onbelast. Deze vergoeding heeft dus geen gevolgen voor de loonheffingen (loonbelasting en sociale werknemersverzekeringen). Eén van de voorwaarden bedraagt dat deelname aan de bedrijfsfitness open staat voor 90% of meer van alle werknemers of alle werknemers van een bepaalde vestiging. Ook worden er voorwaarden gesteld aan de locatie of ruimte waar de fitness plaatsvindt. Dit mag in een vestiging van de werkgever, in een door de werkgever voor al zijn werknemers aangewezen fitnesscentrum of in elke vestiging van één fitnessbedrijf waarmee de werkgever een overeenkomst heeft gesloten. Bovendien moet bedrijfssport worden aangeboden bij één sportschool, keten of organisatie. Verder is de voorwaarde dat de fitness geheel of nagenoeg geheel binnen werktijd moet plaatsvinden komen te vervallen. Als de fitness niet aan de voorwaarden voldoet, dan moet een vergoeding of verstrekking daarvan volgens de algemene regels voor loon in natura worden behandeld. Meer informatie is te vinden op www.belastingdienst.nl.

Business&Health bij Sport- en

Gezondheidscentrum Juliën

Sport- en Gezondheidscentrum Juliën uit Lienden gaat nog een stapje verder en biedt meer dan bedrijfssport alleen. Met het Business & Health concept wordt er met bedrijven meegedacht op het gebied van gezondheid en preventie. “Hiervoor hebben wij diverse specialisten in huis en meerdere partners waarmee we samenwerken”, aldus Juliën van der Slikke, eigenaar van Sport- en Gezondheidscentrum Juliën. “Intern hebben we een multidisciplinair team met een bewegingsconsulent, fysiotherapeut, diëtiste, sportarts en maatschappelijk werker. Extern zijn er samenwerkingen met onder andere arbodiensten, zorgverzekeraars en medische klinieken. We kijken niet alleen of we het personeel aan het fitnessen krijgen, maar ook of er bijvoorbeeld een verantwoorde menukaart in de kantine is, of de lunchwandeling al ingezet is en of er aan het fietsplan meegedaan wordt. Deze brede kijk op gezondheidsbeleid geeft ons veel meer inzicht om het implementeren van het bedrijfsgezondheidsbeleid binnen een bedrijf goed te kunnen verrichten.”

Volgens Juliën van der Slikke is het voor werkgevers beslist de moeite waard om te investeren in de gezondheid van de werknemers. “Fitte werknemers betekenen immers minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit.”

Het preventief onderzoek (PMO) kan volgens hem een goede insteek zijn om gezondheidsbeleid gestalte te geven. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken en kunnen daarom voor komen rijden met onze Gezondheidsbus. Deze bus staat vol met allerlei test- en meetapparatuur, waarmee we verschillende healthchecks kunnen verrichten bijvoorbeeld voor cholesterol, glucose, bloeddruk, longinhoud, lichaamssamenstelling en dergelijke.”

Maatwerk kan geleverd worden door specifieke beroepen ook specifiek te testen. “Voor buitendienstmedewerkers waar veel lawaai mee gemoeid is wordt de ‘audiotest’ (gehoor) ingezet, voor mensen die veel achter de computer zitten wordt de ‘ogen test’ gebruikt en zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden. Buiten het maatwerk, scheelt het de werkgever al gauw een paar uur in arbeidstijd. Eenmaal voorgereden met de bus, duurt de healthcheck maar zo`n half uur, waarna het werk weer opgepakt kan worden.”

Bedrijven hebben het voordeel dat het Business & Health concept met meerdere sport- en gezondheidscentra werkt, die via Juliën als partner zijn aangesloten. “Hierdoor behoudt het bedrijf toch maar één gesprekspartner en kunnen alle vragen en financiële aspecten op één loket afgehandeld worden en kunnen werknemers uit meerdere sportcentra kiezen.”

www.julien.biz

Volgens Jeannine Peek, algemeen directeur van Unique (specialist in bemiddeling van officemedewerkers) wordt de lijn tussen werk en privé steeds dunner. “Door het nieuwe werken is thuiswerken steeds gangbaarder, maar je ziet ook steeds vaker dat er sport-, ontspannings- en andere faciliteiten worden aangeboden op de werkvloer. Werk wordt mee naar huis genomen en aan de andere kant worden privé-zaken ook op het werk afgehandeld.”

Er zijn diverse manieren mogelijk om bedrijfssport te introduceren. Dit kan al op individueel niveau. Wanneer je bijvoorbeeld als werkgever deelneemt aan het Nationaal Fietsplan, kan dit belastingvoordeel oplopen tot 52%. De werknemer kan dan met de fiets naar het werk en werkt zo al in diens eigen tijd aan de conditie. Wanneer sport een meer integraal onderdeel van de bedrijfsvoering moet worden, is een gedegen aanpak belangrijk. Als eerste moet worden geïnventariseerd hoeveel werknemers geïnteresseerd zijn om mee te doen. Ook is het verstandig om een lijst te maken van sporten die de voorkeur genieten. Wanneer er bijvoorbeeld al een club hardlopers onder je personeelsleden aanwezig is, kan het interessant zijn om een professionele hardloopclub te vragen naar de mogelijkheden om je personeelsleden te begeleiden. Wanneer je zelf geen tijd hebt om je bezig te houden met de inventarisatie, kunnen diverse instanties zoals TNO en stichting Sport en Zaken dit van je overnemen. TNO biedt advies, workshops en internetapplicaties. Stichting Sport en Zaken is aangesloten bij NOC*NSF en biedt tegen kostprijs een zeer breed scala aan sporten aan die, afhankelijk van de benodigde faciliteiten, zowel in of rondom het bedrijf als bij een locale sportzaal kunnen worden uitgeoefend. De mogelijkheden variëren van hardlopen tot golf en kruisboogschieten.

Juiste locatie

Uit een onderzoek van Unique onder 1.200 respondenten bleek dat bijna een kwart (24 procent) het liefst een fitnessruimte in het pand zou willen hebben. Een eigen fitnessfaciliteit inrichten en onderhouden is echter niet voor elk bedrijf weggelegd. Voor sporten waarvoor specifiek en kostbaar materiaal nodig is, is het dus verstandiger om het personeel bij het fitnesscentrum te laten sporten. Om die reden bieden diverse fitnesscentra speciale programma’s voor bedrijven aan die het mogelijk maken om werknemers tegen aantrekkelijke kortingen te laten bewegen. Hiervoor kunnen met het desbetreffende sportcentrum afspraken worden gemaakt wat betreft de tijden, frequentie en begeleiding. Wel is het belangrijk om een fitnesscentrum uit te kiezen dat vlakbij het bedrijf is gelegen, zodat werknemers niet teveel tijd kwijt zijn met reizen. Bovendien verhoogt dit ook de drempel voor beginnende sporters die een extra zetje in de rug nodig hebben. Vergeet bovendien niet na een paar maanden te evalueren hoe het aanbod van bedrijfssport is ontvangen en bevallen. Misschien zijn er met kleine aanpassingen grote ongemakken weg te nemen, of trek je dan net nog die vijf twijfelaars over de streep.

Wanneer er afspraken met instanties worden gemaakt, is het belangrijk om te controleren of deze aan een aantal eisen van de belastingdienst voldoen. De verstrekking van bedrijfssport wordt dan namelijk fiscaal niet belast.

Legio voordelen

Maar naast fiscale voordelen biedt bedrijfssport natuurlijk ook legio andere voordelen. Uit onderzoek van TNO en NOC*NSF is gebleken dat, dankzij bedrijfsfitness, uitval gemiddeld van 9% teruggebracht wordt tot 2%. Wanneer je in acht neemt dat volgens de ziektewet een werkgever een zieke werknemer twee jaar lang moet doorbetalen, bedraagt het een interessante investering. De algemene gezondheid van je werknemers wordt verbeterd met als gevolg dat het ziekteverzuim wordt teruggedrongen en de arbeidsproductiviteit met gemiddeld 12,5% toeneemt. Diabetes, hart- en vaatziekten, een te hoge bloeddruk en RSI zijn maar een aantal voorbeelden van ziektes en lichamelijke klachten die zo (preventief) kunnen worden aangepakt. Met name bedrijven met oudere werknemers profiteren hiervan. Vitale ouderen blijven immers langer actief, en van sporten zoals Tai Chi is bekend dat zij naast de conditie ook het reactievermogen verbeteren. Daarnaast zal een werkgever die bedrijfsport mogelijk maakt en ondersteunt waar mogelijk, ook op meer loyaliteit van de werknemer kunnen regelen. Voor de profilering van je bedrijf kan het ook gunstig uitpakken.

Bronnen: www.unique.nl, www.nocnsf.nl

www.sportenzaken.nl

Toplocaties in Rivierenland

Iens introduceert

nationale actieweek

in restaurants

Na de Restaurantweek die plaats vond van 14 tot en 20 maart en waarbij gasten voor een driegangenmenu maar slechts €27,50,- betaalden, komt nu ook restaurantgids Iens deze zomer met een nationale actieweek in restaurants. Deelnemende restaurants bieden hun gasten een speciaal driegangenmenu aan voor de prijs van 20, 25 of 30 euro. De Iens Diner Dagen, zoals de actie gaat heten, worden gehouden van 20 tot en met 26 juni 2011.

Iens organiseerde vorig jaar ook een soortgelijke actie maar toen alleen in Amsterdam. Volgens de restaurantgids was dat een pilot voor de landelijke kortingsweek. Dit jaar gaat de actie voor het eerst nationaal. Iens maakt binnenkort namen van deelnemende restaurants bekend.

Vrouwen kritischer bij geven van fooi

Vrouwen zijn kritischer met het geven van fooien in restaurants. Mannen kiezen vaker voor een ‘standaardfooi’ waarbij de kwaliteit van de bediening en het eten minder van belang is. De grootste ‘fooiermisser’ is onvriendelijk personeel. Dat blijkt uit een fooienenquête van recensiesite Restaurant.nl onder ruim 2.500 respondenten. Het merendeel van de respondenten zegt bereid te zijn meer fooi te geven naarmate zij meer tevreden zijn. Een kwart van de respondenten geeft een standaard bedrag als fooi en 15 procent rondt het totaalbedrag af naar een rond getal. De regel om 10 procent van de rekening als fooi te geven, wordt slechts door 7 procent toegepast. In de top-3 van ‘fooienmissers’ staat met 40 procent onvriendelijk personeel bovenaan. Gevolgd door lange wachttijd (28 procent) en slechte kwaliteit van eten (20 procent). Mannen zijn volgens de enquête ervan overtuigd dat het geven van fooi motiverend werkt en daardoor de kwaliteit van de service verhoogt. Zij geven echter, veel vaker dan vrouwen, een standaardfooi. Vrouwen laten de hoogte van hun fooi veel meer afhangen van de mate van tevredenheid. Zij geven daarom, eerder dan de man, geen fooi wanneer ze ontevreden zijn. 63 Procent van de vrouwen overlegt met haar tafelgenoot over de hoogte van de fooi, terwijl slechts 38 procent van de mannen de hoogte van de fooi bespreekbaar maakt.

De Beursvloer geeft kwaliteit een boost

In Tiel wordt dinsdag 24 mei voor de eerste keer de Beursvloer gehouden. Een sprankelend en spraakmakend evenement waarbij handel centraal staat, met als doel de kwaliteit van het maatschappelijke leven een boost te geven. De Beursvloer Rivierenland vindt plaats bij Waterschap Rivierenland. De Beursvloer is een informeel en dynamisch evenement waar bedrijfsleven, gemeente en maatschappelijke organisaties uit de gemeenten Buren, Geldermalsen en Tiel elkaar ontmoeten, netwerken en handelen in maatschappelijke betrokkenheid. Het doel is van de Beursvloer is matches tot stand te brengen. Wat de een over heeft of graag wil bieden, is voor de ander wellicht zeer gewenst. De Beursvloer Tiel is onderdeel van het project Beursvloeren Rivierenland en is een initiatief van de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Neerijnen, Tiel en Zaltbommel, tot stand gekomen vanuit de Regionale Sociale Agenda van de provincie Gelderland, regio Rivierenland, en in samenwerking met Stichting Samen voor Betrokken Ondernemen. Beursvloeren Rivierenland wordt mede mogelijk gemaakt door betrokken partners: Safira webdesigners, Kamer van Koophandel Midden Nederland, Waterschap Rivierenland, Rabobank West Betuwe, Koninklijke BDU Uitgevers en Lander Groep. De Beursvloer wordt geopend door burgemeesters Tammes, Van Schaijck en De Vreeze. Inschrijven kan via www.beursvloerenrivierenland.nl. Info: projectleider Reggy Broekhuijse, tel. 06-55964713.

Rivierenland minder positief gestemd

De positieve verwachtingen die ondernemers in Rivierenland eind 2010 hadden zijn in het eerste kwartaal van 2011 aanzienlijk getemperd. Dit komt vooral door het aantal bedrijven dat een afname verwacht van de omzet. De exportontwikkeling is echter wel positief, aldus de Kamer van Koophandel (KvK). 14% van de bedrijven uit Rivierenland verwacht in het eerste kwartaal meer omzet te behalen dan in het vierde kwartaal van 2010 (landelijk is dit 22%). 25% van de bedrijven verwacht echter minder omzet te behalen (landelijk 21%). Ten aanzien van de export blijkt dat 26% van de bedrijven uit Rivierenland meer omzet uit het buitenland verwacht. Daarmee is de exportontwikkeling duidelijk beter dan de omzetontwikkeling.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van de KvK voor het eerste kwartaal van 2011, toegespitst op Rivierenland. De KvK constateert dat de omzetverwachting in Rivierenland achterblijft bij het landelijk gemiddelde. Op basis van deze uitkomsten roept de KvK de politiek op om de economie prioriteit te geven.

62% van de ondernemers in Rivierenland verwacht in 2011 hetzelfde te gaan investeren als in 2010, 16% verwacht een toename en 22% een afname. Verreweg de meeste bedrijven in Rivierenland (71%) verwachten een stabiel personeelsbestand, 15% wil uitbreiden en 14% inkrimpen. De onderzoeksresultaten staan op www.kvk.nl/mn-coen.

Profronde keert

terug in Tiel

De Profronde keert terug. Op zondag 31 juli, een week na de Tour de France, strijden in Tiel als vanouds weer beroepsrenners om de eerste plek. Op zaterdag 30 juli staat de Menzis West-Betuwe Tour, met als onderdeel de Rabo gezinstochten, op het programma. ’s Avonds vindt de hometrainwedstrijd, waaraan diverse bedrijven uit de regio deelnemen, plaats op het Plein in Tiel. Bedrijven die als sponsor betrokken willen zijn bij het evenement kunnen contact opnemen met Stichting Wielerevenementen: 0344 61 69 61 of via de website: www.west-betuwe.nl.

Workshop E-mail marketing & Social Media

Op donderdag 14 en donderdag 21 april organiseert Van IJzendoorn Marketing Advies een workshop over E-mail marketing & Social Media. E-mail marketing is als communicatiekanaal sterk in beweging. Social Media en het intensieve gebruik van smart phones biedt voor e-mail marketing nieuwe mogelijkheden. Dick de Zwart laat u zien wat er op het moment speelt in e-mail marketingland en hoe ook u uw communicatie kunt verbeteren. Om te laten zien hoe je LinkedIn optimaal kunt gebruiken, geeft Liesbeth Jansen op een inspirerende wijze een presentatie over LinkedIn. In de LinkedIn training richt zij zich met name op ‘lead generatie’, het vinden en aantrekken van nieuwe klanten. Ook zal zij aandacht besteden aan profiel optimalisatie. De workshop is bedoeld voor diegenen die meer willen weten over het communiceren met (potentiële) klanten via E-mail marketing & Social Media. Ook als u van plan bent hier binnenkort mee te starten, bent u van harte welkom. Voorkennis is niet nodig. De workshops vinden plaats in restaurant De Betuwe in Tiel. Deelname is gratis. Aanmelden kan via www.vanijzendoorn.nl

In de regio zijn ondermeer de volgende Accountants-kantoren actief

Kon je vroeger aan iemands

boekenkast zien waar zijn of haar interesses lagen, vandaag de dag geven de apps op de smartphone behoorlijk wat informatie prijs over een persoon. In de eerste editie van deze nieuwe rubriek bekijken we de apps van Jessica Scheffer, hoofdredacteur van Rivierenland Business en komen we tot de

conclusie dat we te maken hebben met een nieuwsjager met een

voorliefde voor mode, goede

restaurants en muziek.

Net-a-Porter: “De app van designerwebshop Net-a-Porter. Waar je ter wereld ook bent, hiermee kun je de mooiste items van onder andere Gucci, Marc Jacobs en Chloé bekijken en bestellen.”

Style.com:  Ã¢â‚¬Å“De fashionapp van Style.com. Hier vind je de catwalkshows van Londen, Milaan, New York en Parijs en

allerlei andere nieuwtjes over modehuizen en celebrities.”

Hipstamatic: “Één van de leukste

fotografieapps van dit moment.  Je kunt eindeloos variëren tussen verschillende soorten lenzen, rolletjes en flitsers die

allerlei effecten aan je foto’s toevoegen.” 

Taalmeester:  Ã¢â‚¬Å“Voor iedereen die foutloos Nederlands wil gebruiken is er de Taalmeesterapp van Teleac.  Regels voor

spelling en grammatica zijn snel te vinden en makkelijk toe te passen. Ã¢â‚¬Å“

Dropbox:  Ã¢â‚¬Å“Met Dropbox kun je overal

ter wereld bij je bestanden.  Tevens

een goede back-up voor belangrijke

documenten.”

Zoek iPhone: “Onmisbare app voor mensen die regelmatig hun iPhone kwijt zijn. De app geeft op basis van gps de

locatie op een kaart weer.”

Alle Toprestaurants: “Alle toprestaurants verzameld in één applicatie. Inclusief Michelin, Gault Millau en Lekker waarderingen.”

Nrc.next:  Ã¢â‚¬Å“De app van één van mijn

favoriete kranten. De nieuwsapplicatie geeft toegang tot alle artikelen die ook

in de gedrukte krant verschijnen.”

Quote Eetgids: “Hiermee vind je in

no-time restaurants waar je voortreffelijk kunt eten. Leuk extraatje: bij restaurants met een VIP-button ontvang je een

aardigheidje wanneer je de app laat zien.”

BBC News:  “Hier is veel meer dan het laatste nieuws op te vinden. De keuze uit onderwerpen is enorm.  Een verslavende app voor journalisten en andere nieuwsgierige mensen.”

Elsevier: “Een mooi vormgegeven app, waarbij elk uur het nieuws wordt aangevuld met volwaardige artikelen.”

Fluent News: “Hiermee krijg je alle

headlines van internationale kranten,

televisiestations en alle andere denkbare media bij elkaar.”

The Economist: “Eén van de betere nieuwsweekbladen van de wereld, is nu

ook te lezen op je mobiele telefoon. De app biedt een selectie van artikelen die gratis gelezen kunnen worden.”

Shazam: “De oplossing voor als je ergens een liedje hoort, maar je de titel niet weet. Je houdt je telefoon naast de speaker en negen van de tien keer komt Shazam terug met de naam van het nummer, de artiest, album, label en genre.”

Luisterpaal:  Ã¢â‚¬Å“Hiermee krijg je toegang

tot VPRO’s 3 voor 12 Luisterpaal. Hier zijn wekelijks nieuwe albums van verrassende artiesten te beluisteren nog voordat ze in de winkels liggen.”

De apps van...

Jessica Scheffer, hoofdredacteur Rivierenland Business

Uw apps ook in deze rubriek?

Ook apps op uw smartphone die u graag aan de lezers van Rivierenland Business wilt laten zien? Mail dan naar: jessica@vanmunstermedia.nl.

Sinds 2009 hebben elektronische facturen dezelfde status als papieren facturen. De belangrijkste reden om over te stappen naar e-factureren is een aanzienlijke besparing van tijd en geld. Daarnaast levert het een bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen: minder papier en uitstoot van schadelijke stoffen.

Kortom: genoeg argumenten die in deze tijd tot de verbeelding van iedere ondernemer zullen spreken.

Voorwaarden

Als u als ondernemer vandaag de dag een factuur verstuurt, kunt u volstaan met een pdf- of worddocument. De wijze van opmaak en het versturen is vorm- en middelvrij. Vanzelfsprekend moeten op de elektronische factuur dezelfde wettelijke gegevens staan als op een papieren exemplaar (zoals de volledige naam van uw onderneming, adres, woonplaats, factuurdatum, handelsregister-, BTW- en factuurnummer). Dat zijn verbeteringen want voorheen moest een elektronische factuur aan allerlei voorwaarden voldoen. Zo moest de methode van elektronisch factureren door de belastingdienst zijn goedgekeurd en was een geavanceerde elektronische handtekening vereist.

Geen papieren

administratie meer

Voor de eigen administratie is het niet langer nodig facturen te printen en fysiek te bewaren. Een elektronisch systeem volstaat. Papieren rekeningen kunnen worden gescanned en digitaal worden opgeslagen. De enige eis is dat de opgeslagen factuurgegevens binnen redelijke termijn ter beschikking gesteld moeten kunnen worden aan de inspecteur.

De aanvaarding van de elektronische factuur door uw afnemer hoeft ook niet langer worden vastgelegd in de administratie. De afnemer moet de elektronische factuur wel accepteren; betaalt hij zonder commentaar de factuur, dan wordt hij geacht de elektronische factuur te hebben aanvaard.

Grensoverschrijdend

factureren

Jammer genoeg geldt de versoepeling nog niet voor grensoverschrijdend factureren. Nederland loopt dan ook vooruit op mogelijke nieuwe Europese regels. Brussel overweegt om met ingang van 2013 de nieuwe regels voor elektronisch factureren verplicht te stellen.

Tips

De volgende tips kunnen u behulpzaam zijn bij het meer geleidelijk overstappen naar e-factureren:

1. Accepteer het wanneer u een elektronische factuur ontvangt. Print hem uit en leg hem tussen de te scannen facturen zodat hij in de gewone stroom meekan.

2. Als u denkt dat het aandeel digitale facturen (met een XML als bijlage) groot genoeg is, overweeg om de digitale gegevens meteen door te sluizen naar uw financiële systeem. Dit scheelt u handlingkosten.

3. Overweeg of elektronisch factureren (gewoon een e-mail met een PDF erbij) naar sommige van uw afnemers niet veel beter kan zijn. Denk daarbij niet alleen aan jonge, creatieve bedrijven, maar zeker ook aan de instellingen van de rijksoverheid. Zij zijn sinds 1 januari 2011 verplicht uw elektronische facturen te ontvangen via Digipoort. Grote kans dat zij uw digitale factuur ook nog eens eerder zullen betalen dan een papieren factuur.

4. Laat uw facturatieproces gewoon in tact. Zie elektronisch factureren in eerste instantie nog als een additioneel proces, niet als vervanger van het huidige proces. Daarmee is invoering veel eenvoudiger én maakt u de investeringen sneller rendab el.

5. Stuur een XML-bestand mee met de PDF want dit kan uw afnemers op termijn handlingkosten besparen.

Maar neemt u vooral ook eens een kijkje op de website www.e-factureren.info.

Ik wens u veel succes toe met uw

E-facturatie!

BUSINESS SPECIAL

Cor van

Suilichem

Deelnemers

• Ruud Jager, Jager & van den Oever

Reclame en Media, Zaltbommel

• Ralph Thijsen, Toon reclame, Buren

• Gijs Huisman, G2O, Kesteren

• René van IJzendoorn, Van IJzendoorn Marketing Advies, Tiel

• Cor van Suilichem, Van Suilichem

Communicatie B.V., Opheusden

• Michiel Smit, Grafi Totaal Reclame,

Culemborg

• Ton Gommans, RTG, Culemborg

‘De consument is grillig, maar niet ongrijpbaar’

De consument wordt steeds eigenzinniger en machtiger. Door toenemende keuzemogelijkheden en het veranderende medialandschap wordt bereiken en raken steeds lastiger. Het party- en conferentiecentrum De Heeren van Suylighem in Zuilichem vormde het verzamelpunt voor een tafeldiscussie tussen enkele vooraanstaande reclame- en communicatiespecialisten uit de regio. ‘De consument is grillig, maar niet ongrijpbaar’.

Doordat de consument veeleisender is geworden, moet je een andere manier van communiceren inzetten om als ondernemer je klant te bereiken, stelt Ruud Jager. “De consument is grillig, maar niet ongrijpbaar. Je moet meer ‘out of the box’ denken, wil je je product over de bühne krijgen.”

De tijd van generiek catergoriebrede usp’s zonder karakter lijkt hiermee op zijn retour te zijn. “Veel ondernemers kunnen niet precies aangeven waar hun product of dienst voor staat. Voor ons is hier een grote rol weggelegd om dit goed geformuleerd te krijgen”, zegt Gijs Huisman.

Ralph Thijsen merkt op dat de tijdsgeest een belangrijke rol speelt bij het bepalen van deze usp’s. “In tijden van crisis zie je dat de merkwaarden naar de achtergrond verschuiven. Albert Heijn die service als belangrijkste pijler heeft, focust nu bijvoorbeeld meer op acties.”

Keuze

Door onder andere de komst van internet is het oriëntatie- en koopgedrag van de consument veranderd. Volgens René van IJzendoorn is het zaak voor de ondernemer hier op in te spelen. “Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren in de keukenbranche en hieruit bleek dat op internet de keuze gemaakt wordt welke showroom te bezoeken. Deze goed geïnformeerde klant is dus ontzettend waardevol voor de ondernemer. Je zou kunnen stellen dat wanneer je op internet niet door de voorselectie komt bij de consument, je eigenlijk al niet meer meedoet.”

Thijsen meent dat het dan ook van wezenlijk belang is om zo compleet mogelijke informatie te geven op je website. “Geef de consument een aanleiding om naar je winkel te gaan!”

Niet alleen via de website, maar ook via de mail kan de consument geactiveerd worden om een bezoekje aan de winkel te brengen. ”Je ziet nu echter nog te vaak dat alleen bestaande klanten gemaild worden”, licht Cor van Suilichem toe. “Maar wat hebben zij aan mailtjes waar aanbiedingen van nieuwe keukens instaan, wanneer ze net een nieuwe keuken bij het desbetreffende bedrijf aangeschaft hebben?”

Internet is dus een handige tool om je doelgroep te bereiken, maar volgens de deelnemers van het forum dient hier wel een kanttekening bij geplaatst te worden. “De consument heeft veel meer macht gekregen dankzij internet”, beredeneert Michiel Smit. “Enige voorzichtigheid is hierbij wel geboden.”

“Er zit geen eindredacteur op het net. Iedereen kan een slechte review plaatsen”, vult Van IJzendoorn aan. “Je moet als ondernemer dan ook transparant en eerlijk zijn.”

Transparantie

Transparantie is volgens Jager een onmisbaar onderdeel van goede reclame. “Reclame waarbij de consument zich bedonderd voelt is slecht voor de branche. Reclame moet eerlijk zijn en geen volksverlakkerij.”

Ton Gommans noemt het voorbeeld van KPN. “Je krijgt levenslang een abonnement voor een bepaalde prijs, maar levenslang betekent hier gedurende het abonnement. Levenslang heeft hier dus een ietwat andere betekenis.”

Thijsen meent echter dat de consument soms ‘belazerd’ wil worden en je hier best op in mag spelen. “Denk bijvoorbeeld aan de autobranche waarbij je alleen de instapprijs communiceert, maar er wel de nodige kosten bijkomen, zoals bijvoorbeeld afleverkosten.”

“Of de consument bedonderd wil worden, vraag ik me ten stelligste af”, spreekt Van Suilichem tegen. “De consument wordt soms bewust belazerd. Bovendien: als iemand belazerd wil worden, wil dat nog niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk moet doen. Als reclamemaker moet je enigszins de consequenties voor de consument overdenken en niet alleen maar gaan voor het geld. Wanneer je dat niet doet, creeër je een negatief imago. Dit soort constructies zijn niet positief voor je bedrijf.”

Scheidslijn

De scheidslijn van de consument wel of niet voor de gek houden blijkt in de praktijk soms flinterdun te zijn. Jager: “Denk aan Ryanair. Ik betwijfel of dat wel onder ‘de consument belazeren’ valt. Ik vind Ryanair redelijk transparant. Ik ga van a naar b en weet dat wanneer ik meer bagage meeneem ik meer moet betalen.”

“Je kunt je bij dit voorbeeld van Ryanair afvragen wat slim is op lange termijn”, redeneert Gijs Huisman. “Ik heb zelf een keer diep in de buidel moeten tasten omdat ik overbagage had bij deze vliegmaatschappij. Je kunt natuurlijk stellen dat ik niet belazerd werd, maar ik hield er wel een rotgevoel aan over. Je denkt goedkoop uit te zijn, maar het tegendeel is waar. Hierdoor kan de gedachte opkomen om nooit meer met deze maatschappij te vliegen en krijg je als het ware te maken met cognitieve dissonantie. Doordat de desbetreffende firma een negatief gevoel na gedane aankoop creëert. Je hebt als onderneming dan wel wat verkocht, maar je hebt totaal geen lange termijn visie.”

In kaart brengen

Business to Business gaat het ook op dat de ondernemer van tevoren helder wil hebben waar hij of zij aan toe is. Smit: “Belangrijk is om exact in kaart te brengen wat de klant precies wil, zodat je een goede prijsberekening kunt maken en er geen verrassingen achteraf zijn.”

Gommans knikt instemmend: “De klant komt vaak met allerlei extra dingen en dan praat je ineens over hele andere bedragen. Dit voorkom je door vooraf alles goed op papier te zetten.”

De aanwezigen zijn het er roerend over eens dat nacalculatie niet werkt in de reclamebranche. Huisman verduidelijkt: “De klant snapt het niet wanneer hij voor elke wijziging 100 euro extra moet betalen. Om die reden kiezen wij er bij het maken van bijvoorbeeld websites meestal voor om met cms te werken. De klant hoeft niet voor alle extraatjes bij ons aan te kloppen, maar kan dit gewoon zelf makkelijk uitvoeren. ”

Doelstellingen

Dat zonder vooraf bepaalde doelstellingen geen reclamecampagnes gevoerd kunnen worden is eveneens voor iedereen duidelijk. “Vooraf moet voor iedereen helder zijn welke doelen behaald moeten worden”, zegt Van IJzendoorn resoluut. “Doelstellingen kunnen best ver gaan, maar ik denk niet dat je als reclamebureau verantwoordelijk kan zijn voor de salestarget van je klant. Je levert de leads aan, maar voor de daadwerkelijke verkoop heeft de klant zelf de verantwoording. Daar heb je als reclamebureau geen invloed op.”

Thijsen zegt het daar niet mee eens te zijn. “Als reclamebureau kun je ervoor zorgen dat mensen naar de winkel komen. Salesgerelateerde onderwerpen kun je makkelijk meten. Wanneer wij een folder uitbrengen, kun je bijvoorbeeld zien dat de omzet piekt. ”

Doordat salesgerelateerde facetten meetbaar zijn, ontstaan er nieuwe afrekenmodellen. “Wij kunnen exact meten hoeveel een klant omzet met zijn webshop”, verklaart Huisman. “Hierdoor kunnen wij bijvoorbeeld afspreken dat tien procent van de omzet van de webshop naar ons gaat.”

Van IJzendoorn geeft aan enigszins moeite met deze constructie te hebben. “Waar ligt de grens? Doordat je gaat meeparticiperen word je als het ware medeondernemer in het bedrijf van de klant.”

Accountability

Accountability blijft een discussiepunt in de reclame en marketingwereld. De één is van mening dat het slechts gaat om het ophoesten van cijfertjes, de ander ziet juist kansen om door de inzet van accountability aan te tonen wat de meerwaarde van reclame en communicatie voor de klant is. De deelnemers aan het forum concluderen dat door de sterk toegenomen aandacht voor accountability de doelformulering sterker in de aandacht is komen te staan en dat hier niets mis mee is. “Wanneer je marketingresultaten meetbaar maakt, kun je laten zien in hoeverre je activiteiten bijdragen aan de doelstellingen en kunnen betere bedrijfsresultaten behaald worden. Dit werkt in ieders voordeel”, besluit Thijsen.

Gijs Huisman

Ralph Thijsen

Stellingen

• Er heerst merkarmoede, reclame wordt generiek

• Er is maar één wereld (online/offline)

• Reclame is niet van de bureaus

• Reclame belooft vaak teveel

• Zonder doelstellingen geen campagnes

Michiel

Smit

Rene van IJzendoorn

Ruud Jager

Goede campagnes

Wat zijn de favoriete campagnes van de reclamemakers zelf?

Smit: “De betere campagnes vind ik die campagnes waarin bekende mensen acteren. De consument identificeert zich hier als ware mee.”

Huisman: “Sportschool Fitness First is wat mij betreft een goed voorbeeld van hoe het moet. Deze sportschool had in verschillende steden in de bushokjes de banken gekoppeld aan de abri. De passagier die op het bankje ging zitten zag zijn gewicht veranderen op de abri. Een heel sterk concept van engagement marketing.”

Gommans: Bij een goede campagne gebruik je geen vaktermen, maar praat je gewoon in ‘Jip en Janneke taal’. Persoonlijk vind de reclames van Albert Heijn altijd erg spraakmakend.”

Van IJzendoorn: ‘Op zoek naar Zorro’ vind ik fantastisch. Het omvat alles op het gebied van marketing. Het product musical komt op een nieuwe manier in the picture. Bovendien ontstaat bij de consument het idee dat hij invloed kan uitoefenen op de selectie van de talenten. Voordat de musical van start gaat is het product al verkocht. Met het hele voortraject van tv, sms en internet wordt al de garantie afgegeven dat het hele jaar door volle zalen getrokken zal worden met de musical.”

Thijsen: Ik kies voor een reclamecampagne van mijn eigen bureau Toon voor Middelkoop in Culemborg. Onder de slogan ‘Goed gemutst het nieuwe jaar in’creëerden wij enorm veel respons. In vier dagen tijd werd er bij Middelkoop een omzet gedraaid van anderhalve maand en iedereen sprak erover. ”

Van Suilichem: De campagne van Mitsubishi Carisma een paar jaar terug was in mijn ogen absoluut uniek te noemen. Heel Nederland had de posters voor het raam hangen, wat zorgde voor enorm veel free publicity voor het automerk.”

Ton Gommans

Conclusies forum

• Bepaal vooraf de doelstellingen van de campagne

• Probeer als ondernemer ‘out of the box’ te denken

• Geef zo compleet mogelijke informatie op de website

• Vermijd cognitieve dissonantie bij verkoop van een product of dienst

De Heeren van Suylighem

Het forum over reclame & communicatie vond plaats bij De Heeren van Suylighem in Zuilichem, waar voor de meest uiteenlopende gelegenheden een passend evenement bedacht en/of uitgevoerd kan worden. Het party- & conferentiecentrum heeft een capaciteit van meer dan 1500 personen. De centrale ligging tussen de A2 en de A27 maakt de locatie uitstekend bereikbaar.

De Heeren van Suylighem

Maas-Waalweg 15

5303 TC Zuilichem

T. 0418 - 671644

F. 0418 - 672335

e-mail: info@deheerenvansuylighem.nl

Werken in de regio.

Actuele vacatureservice

op onze website

Uw crossmediale zakenmagazine

altijd binnen handbereik!!

Informatie 24 uur per dag

* 6 keer per jaar ondernemers informatie in het tijdschrift Rivierenland Business

* 12 keer per jaar extra nieuws via de Rivierenland Business digitale nieuwsbrief

* Actueel nieuws en dossiers op www.rivierenlandbusiness.nl

* Vanaf april; vacatureoverzicht op www.rivierenlandbusiness.nl/vacatures

Word abonnee!

• U heeft recht op gratis vacatureplaatsingen t.w.v. 95 euro.

• Opname van uw bedrijfsgegevens in de online bedrijvengids. U bespaart direct al 100 euro!!

• Recht op vele extra kortingen op lezersaanbiedingen!

(zie de antwoordkaart elders in deze uitgave of ga naar www.rivierenlandbusiness.nl)

Adverteren?

Altijd een crossmediale uiting richting uw doelgroep in print en online.

• All-in pakket: u ontvangt voor 1 prijs altijd een advertentie in het tijdschrift en zowel een persbericht online als

uitgebreide bedrijvenvermelding in de bedrijvengids op de website.

Interesse? Stuur een email naar onze media adviseur: Mark Jacobs: mark@vanmunstermedia.nl

Rivierenland Business; het meest complete zakenmagazine!

Registreer u

nu voor de gratis

Rivierenland

Business nieuwsbrief

op onze website

rivierenlandbusiness.nl

U ontvangt naast

regioinformatie vele

voordelen

Marketingtips uit

de praktijk

Het juiste product of de juiste dienst leidt niet automatisch tot succes. Zo kunt u het juiste product hebben voor de verkeerde markt, of heeft u wel het juiste product voor de juiste doelgroep, maar weet niemand van het bestaan ervan. Wanneer u zich eenmaal op de weg naar het succes bevindt, dan nog is het belangrijk om uw ogen goed open te houden, zodat u op tijd kunt schakelen. De redactie verzamelde een aantal marketingtips uit de praktijk.

DO

• Verricht marktonderzoek voor productlancering Voor beginnende ondernemers is het van groot belang om eerst research te verrichten, alvorens het product op de markt te brengen. Stel vast hoe u het beste uw doelgroep kunt bereiken en kijk welke niches er eventueel open liggen.

• Wees duidelijk De ondernemer die een reclamebureau inschakelt moet weten wat hij wil met een campagne. Investeer voldoende tijd in de briefing, dit verdient zich dubbel en dwars terug. Stel de projectbegroting vast voordat het bureau met de werkzaamheden begint. Dit voorkomt nare verrassingen achteraf.

• Vergroot uw zichtbaarheid Consumenten stoppen niet met kopen in tijden van economische recessie. Wel gaan ze selectiever te werk. Hoe meer zichtbaar u bent, des te meer de consument in uw product of dienst gelooft. Door continu te wijzen op uw (blijvende) kracht, wint u het vertrouwen.

• Zet zowel online als offline marketingkanalen in om uw doelgroep te bereiken

Combineer adverteren op papier met een website en digitale nieuwsbrieven en creëer synergie tussen de verschillende kanalen. Zo heeft u maximaal bereik.

DON’TS

• Een product of dienst opleggen aan de consument Co-creatie wordt steeds belangrijker. Geef de consument een deelverantwoordelijkheid in het ontwikkelen van producten. Zet co-creatie ook in om bestaande producten/ideeën te verbeteren. Door co-creatie stijgt de betrokkenheid bij het product en daarmee ook de koopkans bij productlancering. Een handige tool hierbij is social media.

• Bestaande klanten wegcijferen ten opzichte van nieuwe klanten

Bedrijven die meer willen verkopen richten hun pijlen vaak in eerste instantie op nieuwe klanten. Uw omzet kan echter ook een boost krijgen door meer aandacht te besteden aan bestaande klanten. Breng in kaart wat zij bij u kopen, hoeveel zij uitgeven en op welke momenten zij dit doen. Crm-software kan hierbij uitkomst bieden, in één oogopslag is hiermee alle relevante informatie beschikbaar. Met de verkregen informatie kunt u beter timen en aanbiedingen op maat verstrekken.

• Tools voor een goede accountability vanwege kostenbesparing niet doorvoeren

Accountability leidt tot effectiviteit en kunt u ook zien als de manier om extra budget te krijgen, omdat het resultaat aangetoond kan worden.

• Valse beloftes doen

Beloof alleen datgene wat u daadwerkelijk waar kunt maken. Valse beloftes kunnen weliswaar tot extra omzet leiden, echter is dit vaak maar van korte duur. De consument zal zich uiteindelijk voor de gek gehouden voelen. Slechte mond-tot-mond reclame is funest voor uw reputatie.

Succesfactoren reclame (in volgorde van belangrijkheid*)

Originaliteit, Duidelijkheid, Overtuigingskracht, Ambachtelijke kwaliteit, De want-to-see-again factor, Relevantie, Verschil met de concurrent, Consistentie met eerdere campagnes, Geloofwaardigheid, Activerende werking

* Opvallend is dat ondernemers/opdrachtgevers met name de nummers 6 tot en met 10 belangrijk vinden en de reclamemakers vooral de nummers 1 tot en met 5.

communicatie

RB

• Wat: Bijeenkomst RIBIZZ, Fiscale eindejaarstips

• Datum: 13 december 2010

• Locatie: De Oude Duikenburg, Echteld

Op maandag 13 december vond de bijeenkomst ‘fiscale eindejaarstips’ van RIBIZZ plaats. Tevens werd de nieuwe voorzitter van RIBIZZ officieel geïntroduceerd.

Rivierenland Business was erbij!

Uw bijeenkomst op deze pagina?

Rivierenland Business was erbij op uw bijeenkomst? Bel of mail ons. Wij maken een selectie. U kunt ook onze fotograaf inhuren. De reportage

komt dan op de website van Rivierenland Business en u ontvangt een cd met foto’s. Voor meer informatie: jessica@vanmunstermedia.nl

RIBIZZ leden luisterden aandacht naar spreker Mr. Sylvester Schenk,

directeur van de GIBO Groep.

Hoofd van de afdeling Simone Kerstiens zet de volgende mensen in de bloemetjes: Caro Agterberg, binnenhuisarchitecte,  Servaas Jacobs,voorzitter van de St. Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland en Fred Foeken, bedenker van de actie ‘Verlicht het leven van een kankerpatiënt’ en tevens maker van de natuurfoto’s die de afdeling sieren. Foto: Jan Bouwhuis.

• Wat: De opening van de dagbehandeling

oncologieafdeling en de opening van drie scopiekamers

• Datum: 1 februari 2011

• Locatie: Ziekenhuis Rivierenland in Tiel

Tijdens de opening van de vernieuwde afdeling van de dagbehandeling oncologie waren veel betrokkenen aanwezig die mee hebben geholpen aan de totstandkoming van het project.

Jeroen Rensel (links), de nieuwe voorzitter van RIBIZZ neemt het stokje over van

John van der Meer (scheidend voorzitter van RIBIZZ).

Er was veel belangstelling voor de scopiekamer, die tot

de modernste van Europa behoort. Foto: Jan Bouwhuis.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by