25 jaar Marc van Laere Producties

Verschenen in Rivierenland Business nummer 5 2025

Het zijn de kleine, onverwachte verrassingen die van een mooi evenement een onvergetelijk evenement maken. Ze illustreren de prachtige verhalen die Marc van Laere Producties met zijn events vertelt. Dit is het verhaal van dat bijzondere Gorcumse bureau zelf: het verhaal achter 25 jaar relatie- en personeelsevenementen produceren.

Fotografie: Raphael Drent

Het kan nauwelijks iemand in de omgeving ontgaan zijn: de grootste werkgever in de streek Rivas Zorggroep vierde onlangs een jubileumfeest, toevallig ook vanwege het 25-jarig bestaan, en deed dat met een groots jubileumevenement voor mede-werkers en vrijwilligers; Drieduizend feestgangers, meer dan honderd artiesten.

Was getekend: Marc van Laere Producties. Het overtreffen van verwachtingen is precies waar Marc en zijn dochter Aster van Laere dagelijks mee bezig zijn als toonaangevend bedrijf in entertainment en evenementenorganisatie. Sinds vijfentwintig jaar dus. Stiekem iets langer al zelfs, maar ze hebben het zo druk gehad dat ze uitgerekend hun eigen jubileumfeest even hebben uitgesteld. De klanten gaan voor: "We rekenen de coronajaren maar niet mee in die vijfentwintig jaar. Dan hebben we tijd genoeg om ons eigen feest goed voor te bereiden'', knipoogt Aster.

Beleving
Uiteraard. De producties van Marc van Laere zijn tot in de fijnste details voorbereid, zonder dat de gast ooit merkt hoe complex het event in elkaar zit. Maar een feest is nooit zomaar een feest. Het neemt de aanwezigen mee in een verhaal, het brengt het DNA van een bedrijf of organisatie tot leven, het is een beleving van begin tot eind, omdat er altijd iets gebeurt en er altijd iets te zien is wat je niet eerder hebt gezien.
Dat was rond de eeuwwisseling echt niet gebruikelijk. Marc van Laere liep ermee voorop toen hij voor zichzelf begon. Dat pionierend conceptmatig denken in evenementorganisatie sloeg vanaf het begin zeer aan bij gerenommeerde opdrachtgevers in binnen- en buitenland en is de norm geworden voor het Gorcumse familiebedrijf.

Rivas, Vreugdenhil Dairy Food
Recentelijk organiseerde Marc van Laere Producties twee evenementen in eigen stad die prachtig onderschreven waarin het evenementenbureau zo goed in is. Vijfentwintig jaar Rivas was er daar dus een van, met een keur aan bekende acts, ingebed in een lokaal ingestoken programma. Met zijn imposante walk of fame bij de entree, die de zorg in Gorinchem een gezicht gaf, en zijn enorme waterfontein als imposant centrum van het feest.
Samen met Vreugdenhil Dairy Foods organiseerde Marc van Laere dit jaar de Open dagen voor melkveehouders en RMO-chauffeurs. De melkveehouders die wekelijks de chauffeurs zien aankomen op hun erf, mochten nu achter de schermen van de productielocatie ervaren welke wereldwijde impact Vreugdenhil meegeeft aan hun melk. Die boodschap werd bij deze gelegenheid ingepakt in de typische Vreugdenhil-identiteit, die een combinatie is van een cleane, strakke organisatie en een warm familiebedrijf, waarin de agrarische achtergrond altijd terugkomt. Dus speurden Aster en Marc van Laere de kringlopen af om het juiste boerenbont te vinden en werden oma's gehaktballen bereid door hartelijke horecamedewerkers gekleed in overalls en geruite overhemden. Een familiaire achtergrond voor een tot in de puntjes verzorgde dag vol geanimeerde rondleidingen door de karakteristieke fabriek van Vreugdenhil.

Familie
Marc en Aster vormen samen het creatieve hart en verzamelen met het kantoorteam een denktank om zich heen met specialisten op het gebied van branding, decor, techniek en culinaire invullingen. "Wij werken samen als een familie'', stellen ze eensgezind. "Dat zien we overal in terug, tot de bekende artiesten aan toe. Of dat nu een zanger is als Jeroen van den Boom of een deejay als La Fuente: wij zorgen ervoor dat alle voorwaarden daar zijn om een fantastische set te draaien en daardoor hebben zij zelf ook oprecht lol in hun optreden. Dat geldt net zo goed voor onze horecamedewerkers of decorateurs; iedereen heeft het bij ons naar zijn zin en dat merk je.''
Dat geldt voor de Van Laeres zelf ook, want: "Wij hebben de leukste opdrachtgevers die er zijn'', is Aster van Laere stellig. "We hebben er allemaal veel plezier in, aan allebei de kanten van de samenwerking. We bouwen hechte banden op met de bedrijven en organisaties waarvoor we werken. Voor sommige doen we dat al meer dan twintig jaar. Dat is behoorlijk uniek in deze business.''
Die langdurige relaties zijn er vanwege dat fijne, persoonlijke contact, maar natuurlijk bovenal vanwege de meerwaarde die Marc van Laere Producties opdrachtgevers geeft via zijn evenementen. Het entertainment, de presentatie, het eten, de aankleding; alles staat met elkaar in verbinding. Samen vertellen al die elementen een verhaal, ingekleurd met bijzondere illusies en subtiele, betekenisvolle twists. En zo ontstaat een beleving die je dierbare gasten zich nog lang zullen herinneren.

www.marcvanlaere.nl

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media