Van kruiwagen tot bierwagen

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2015

Hartog-Est, carrosseriebouwer

Van kruiwagen tot bierwagen

Hartog-Est, carrosseriebouwer in Waardenburg, is een schoolvoorbeeld van een familiebedrijf. De onderneming bestaat al sinds 1825 en is vanaf 1879 in handen van de familie Den Hartog; een historie van inmiddels 190 jaar. Kenmerkend voor het bedrijf is dat men respect voor deze geschiedenis combineert met een enthousiaste blik op de toekomst, waarin men een belangrijke leverancier van transportoplossingen wil blijven.

De naam Hartog-Est verwijst naar de geboorteplek van de onderneming: het dorpje Est in de Betuwe. Daar ontstond in het begin van de 19e eeuw een wagenmakersbedrijf, gecombineerd met onder andere een houtzagerij. Er werden boerenwagens gemaakt, vervoersmiddelen voor de landbouwers uit de regio, maar ook bijvoorbeeld kruiwagens en zaken als schaatsijzers … De ontwikkeling naar een carrosseriebedrijf was in de tijd na de industriële revolutie weliswaar een logische, maar toch ook een grote stap voor het Estse familiebedrijf. Directeur Jorrit den Hartog: “Naarmate de mobiliteit, het goederenvervoer, zich moderniseerde, moderniseerde het bedrijf mee. Naar het gemotoriseerd vervoer, begin 20e eeuw met de eerste automobielen.”

Alternatieve locatie

Tot de jaren 80 van de vorige eeuw was het bedrijf dus nog gevestigd in Est, midden in het kleine dorp, met alle beperkingen in uitbreidingsmogelijkheden van dien. Toen zich begin 90er jaren de mogelijkheid voordeed om naar een alternatieve locatie te verhuizen, wellicht zelfs in een andere plaats, was dit bepaald geen vanzelfsprekendheid voor de familie Den Hartog. De eerste gedachte was natuurlijk: ‘Hartog hoort bij Est, we zitten hier en hier blijven we.’ Toch is de familie uiteindelijk gesprekken aangegaan en is zodoende het bedrijventerrein Slimwei in Waardenburg in beeld gekomen. Jorrit den Hartog: “Mijn ouders wonen nog steeds in Est. Om de band met de ‘geboorteplaats’ te benadrukken, werd op uitdrukkelijk verzoek van hen de bedrijfsnaam veranderd in Hartog-Est. En het voormalig terrein van de carrosseriefabriek heet nu ‘Wagenmakers Erf’; dat vinden wij mooi!”

Uitdaging

Jorrit den Hartog liep toentertijd stage bij New Flyer, een fabrikant van stadsbussen in Canada. “Om eerlijk te zijn was het voor mij bepaald geen vanzelfsprekendheid om in het bestaande bedrijf te stappen, met al zijn tradities en beperkingen. Ik was geen carrosseriebouwer, geen geboren techneut. Maar het opzetten van een nieuw bedrijf in een nieuw pand, dat biedt toch wel heel veel mogelijkheden en vormde een prachtige uitdaging voor me. Ik begon in 1996 in het bedrijf en nam het in 2003 over. Mijn vader heeft nog tot 2008 meegewerkt. Na 45 jaar hard werken is hij toen gestopt, maar hij komt elke week nog wel eens langs. Als je zoiets hebt opgebouwd, blijf je natuurlijk betrokken.”

Keuzes

Natuurlijk hebben de economisch moeilijke tijden ook op Hartog-Est effect gehad. Den Hartog: “Zo’n lastige periode motiveert je ook om de juiste keuzes te maken; waar wil je aan vasthouden in je bedrijf, wat heeft zin en brengt je verder in de toekomst. En waar moet je dingen loslaten om mee te kunnen groeien met de ontwikkelingen van de huidige, dynamische tijd. Wat in ieder geval blijft is dat wij samen met onze klanten oplossingen vinden voor hun vervoersvraagstukken. Dat doen we voor een breed scala aan bedrijfsvoertuigen, van inrichting van bestelwagens, tot het opbouwen van complete verkoopopleggers.”

Een van de nadrukkelijke wensen voor zijn onderneming is voor Jorrrit den Hartog de samenwerking met bedrijven in de regio. “Zoals met een bedrijf als Wago, in Vuren. We hebben met elkaar een geweldige synergie wat betreft producten en diensten, vooral op het gebied van reparatie en onderhoud. Waar wij als carrosseriebedrijf sterk zijn in werkzaamheden bóven de wielen, is Wago juist gespecialiseerd in wielen en alles daartussen, met name voor getrokken materieel (trailers en aanhangwagens). Door onze samenwerking kunnen we onze klanten een nog omvangrijkere service bieden.”

Specialismen

De circa 15 mensen die bij Hartog-Est werken, zijn allround carrosseriebouwers die ook allemaal hun eigen specialismen hebben binnen het bedrijf. Zo zijn er medewerkers sterk in hydrauliek, in voertuigelektra, in speciaal constructiewerk, maar bijvoorbeeld ook in houtbewerking. Den Hartog: “De kunst van onze vakmensen is om datgene te kunnen maken waarmee onze klant zijn spullen kan vervoeren op de manier die hem het best past. We zijn ook een leerbedrijf, en hebben regelmatig leerlingen van VMBO-, MBO- en HBO-opleidingen hier in de regio in ons bedrijf, die we een stageplek bieden. Zo dragen wij er toe bij dat het vakmanschap van de toekomst wordt ontwikkeld. Diverse medewerkers zijn via dat traject in het bedrijf gekomen. Naast onze eigen kern hebben we ook een flink netwerk van specialisten om ons bedrijf heen; mensen die specialismen bieden die we zelf niet bezitten, maar die ons helpen oplossingen aan te kunnen dragen voor onze klanten. Het merendeel van onze klanten zit in de regio, een klein deel daarbuiten in Nederland, en enkele in het buitenland, zoals in Duitsland. Maar we zijn wel heel sterk regionaal gefocust. Een voortvloeisel uit onze historie als boerenwagenmaker, dat we graag in ere houden.”

Afwijkende transportoplossingen

“Onze doelgroep is niet vast omkaderd, maar we bedienen veel klanten in de logistiek, de groensector, en bijvoorbeeld de grond-, weg- en waterbouw. Dat is een sector waarvoor we een grote variëteit aan oplossingen bieden. Oprijlaadbakken voor diverse machines, mobiele werkplaatsen, grote en kleine open laadbakken voor wegafzettingen en dergelijke. Allemaal heel specifieke uitvoeringen, afgestemd op wat de klant met zijn bedrijfswagen wil bereiken. Ook voor levensmiddelenvervoer bieden we verschillende producten. Een mooi voorbeeld is de voertuigcombinatie die we onlangs hebben gemaakt voor het transport van bier, voor ‘Beer Trucks’ in Bemmel. De uitdaging hierbij was om 15.000 liter bier in één keer gekoeld te kunnen vervoeren, waarbij de laadbakken grotendeels moesten worden opgebouwd uit RVS, vanwege hygiëne. Je zou kunnen zeggen dat wij ons specialiseren in afwijkende transportoplossingen. En dat is een ontzettende uitdaging als relatief klein bedrijf. Maar door de combinatie van onze eigen ervaring met die van specialisten uit ons netwerk kunnen we die oplossingen bedenken, ontwikkelen én uitvoeren. Voor specifieke uitdagingen zoeken we mensen waarmee we kunnen sparren. Hierdoor ontstaan soms ook vernieuwende producten en productiemethoden.” Als voorbeeld noemt Den Hartog de E-Loader open laadbak en de Just Drive Boxkit (zie kaders).

Zo blijkt dat ‘oud’ voor dit bedrijf niet synoniem is aan ouderwets – door goed in te spelen op de wensen van de markt en gebruik te maken van het beschikbare vakmanschap ziet Jorrit den Hartog de toekomst voor zijn bedrijf met vertrouwen tegemoet. n

www.hartog-est.nl

transport

Samenwerking met bedrijven in onze eigen regio geeft een enorme

meerwaarde

Just Drive Boxkit

Het centraal gelegen bedrijfspand van Hartog-Est blijkt een steeds interessantere locatie voor de assemblage van standaard carrosserieproducten. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Just Drive. Just Drive levert de Boxkit, een nieuwe lichtgewicht gesloten laadbak, ontwikkeld binnen het netwerk van Jorrit den Hartog. Door een innovatief ontwerp is deze laadbak zeer eenvoudig op te bouwen en te repareren. Just Drive levert deze Boxkit aan bedrijfswagendealers in geheel Nederland, die zelf de mogelijkheid krijgen om deze op te bouwen en daarmee hun werkplaatscapaciteit te vullen. Waar zij dit niet kunnen of willen, kan Hartog-Est dit verzorgen. Dit geldt ook voor de montage van de diverse aangeboden merken laadkleppen. Ook kan Hartog-Est verschillende opties toevoegen om van dit standaard product een maatwerk transportoplossing voor de eindgebruiker te maken. Een goede prijsstelling en laag gewicht zorgen voor veel interesse voor deze nieuwe speler in de markt.

E-loader

De Hartog-Est ‘E-Loader’ is een standaard open laadbak, die kan worden uitgebreid naar de specifieke wensen van de klant. Door een aangepaste, innovatieve productiewijze kan Hartog-Est de E-Loader prijstechnisch uitermate interessant leveren en heeft deze ook nog eens een laag gewicht. Den Hartog kan meer seriematig werken, maar toch specifieke wensen invullen. De standaard laadbak, met kopschot, aluminium borden en vastzethaken, wordt aangepast aan wat nodig is. Bijvoorbeeld met extra palenrekken voor vervoer van lange lading, rongkokers in de vloer, opbergkisten of diverse verlichting. Zelfs een demontabele huif of een oprijvariant behoren tot de mogelijkheden.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by